La Llei 5/2012, de 20 de març, de Mesures Fiscals, Financeres i Administratives i de Creació de l'Impost sobre les Estades en Establiments Turístics afegeix en el seu art. 16 un nou Títol III bis al Text Refós de la Llei de Taxes i Preus públics de la Generalitat de Catalunya, que té per objecte regular la nova taxa judicial autonòmica per al justiciable i una altra taxa per a "la utilització o l'aprofitament dels béns i drets afectes al servei de l'Administració de justícia". (DOG 6.094 del 23 de març de 2012). D'altra banda, la Resolució JUS/763/2012, de 25 d'abril, aprova els models oficials JUS001SOLC, JUS001COMP, JUS002, JUS003, d'autoliquidació de la taxa per als diferents supòsits.

Aquesta taxa, exigible des de l'1 de maig de 2012 a totes les persones físiques i jurídiques, llevat de les exemptes, en els ordres civil i contenciós-administratiu, serà compatible amb la taxa estatal quan entri en vigor. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació de serveis personals i materials en l'àmbit de l'administració de l'Administració de justícia de competència de la Generalitat, a instància de part, en els ordres jurisdiccionals civil i contenciós administratiu, en òrgans judicials amb seu a Catalunya. Les quanties són les següents:

En l'ordre civil:

- Verbal de quantia superior a 3.000 euros: 60 euros.

- Ordinari: 120 euros.

- Monitori de quantia superior a 3.000 euros: 60 euros.

- Canviari de quantia superior a 3.000 euros: 90 euros.

- Execució de títols extrajudicials de quantia superior a 3.000 euros i de títols judicials de quantia superior a 6.000 euros: 120 euros.

- Concursal: 120 euros.

- Apel·lació: 120 euros.

- Cassació i infracció processal: 120 euros.

En l'ordre contenciós administratiu:

- Abreujat de quantia superior a 3.000 euros: 90 euros.

- Ordinari de quantia superior a 3.000 euros: 120 euros.

- Apel·lació: 120 euros.

- Cassació: 120 euros.

A més, s'aprova una taxa de 10 euros per segona certificació i testimonis de sentències i altres documents, i, una altra, per la utilització privativa o aprofitaments especials dels béns, variable en funció dels metres.

S'estableix una bonificació del 25% sobre la taxa per la presentació d'escrits per mitjans telemàtics en tots els partits judicials de Catalunya.

Estan exempts els processos sobre temes relatius a matèria de successions, família i estat civil de les persones, i els contenciosos en matèria de personal, protecció dels drets fonamentals de la persona i actuació de l'Administració electoral, així com la impugnació directa de disposicions de caràcter general.

Les persones físiques o jurídiques que tinguin reconegut el dret a l'assistència jurídica gratuïta, i les entitats totalment ?exemptes de l'impost sobre societats, també gaudiran d'exempció.

Catalunya ha estat pionera, però s'anuncia que els seus passos els seguiran altres comunitats autònomes. Així, el conegut popularment com a "copagament" arriba també a la justícia. Necessària, dissuasiva o simplement recaptatòria?

Per taxes judicials s'entén l'abonament d'una quantitat de diners per posar una demanda en primera instància o per recórrer una sentència en segona instància. Les taxes judicials no suposen una novetat, ja que existeixen a Espanya des del 2003, però fins ara només les pagaven les empreses per posar una demanda o per interposar un recurs. Ara s'estén aquest copagament en la justícia a totes les empreses i a tots els ciutadans, encara que seguiran sense gravar-se els assumptes de família (divorcis, menors, filiacions) o relacionats amb la protecció de drets fonamentals, i tampoc pagaran, en cap instància, els qui tinguin dret a la justícia gratuïta i els desocupats.

D'altra banda, i amb l'objectiu d'acabar amb l'excés de litigiositat, que considera un dels principals problemes de la Justícia espanyola, el ministre de Justícia ha anunciat que, en la línia del dipòsit previ per a recursos aprovat el 2009, s'instaurarà una nova taxa judicial. Així, les parts hauran d'assumir obligatòriament els costos del procés a partir de la segona instància, encara que la quantitat que dipositin els serà reintegrada si la seva demanda prospera. "Si el ciutadà no es conforma amb la resposta que li dóna el poder judicial, en segona instància és quan s'aplicarà el nou model de taxes", ha dit Gallardón, que ha precisat que els ingressos obtinguts per aquesta via es dedicaran a la modernització de la Justícia. La nova taxa no s'aplicarà a la jurisdicció penal, i també n'estaran exempts els qui no tinguin recursos per litigar.

A Catalunya tindrem una doble imposició, ja que la taxa catalana es cobrarà juntament amb l'estatal que entri en vigor la propera tardor i els diners recaptats amb aquests tributs es pretenen destinar a sufragar les despeses de la justícia gratuïta, l'anomenat torn d'ofici que viu moments complicats en moltes comunitats autònomes, amb retards o impagats als lletrats i fins i tot amb retallades en les ja baixes retribucions dels advocats que presten aquest servei. Aquest argument no ha convençut el Consell de l'Advocacia Catalana -que engloba els 14 col·legis d'advocats de Catalunya-, que considera que hauria de ser finançada amb els pressupostos generals i no a través de taxes especials. Personalment estic en la línia del degà de Barcelona quant que la taxa que es cobri a Catalunya es destini al servei de la justícia catalana.

Personalment sóc partidiari de les ?taxes si aquestes poden servir per corregir el que suposa una injustícia, és a dir, perquè paguin aquells que més litiguin, i concretament, aquells que litiguin sabent que no tenen raó. De tota manera, sóc conscient que la doble imposició castiga de manera considerable el justiciable català, sense oblidar que ningú es quedarà sense servei de justícia a falta de recursos.

La polèmica està servida.