Un Sant Jordi, un dia (de consum) de cultura. Hores per badar davant de les parades de llibres, moments per reivindicar el vell gust per la lectura. Un discurs dislocat en el món de les noves tecnologies; en el llenguatge maltractat pels velocistes dits grossos que pitgen el teclat irrellevant per fer un whatsapp; en el món de missives sense ànima en els correus-e; en els espais de fredor dels 140 caràcters d'un tuit. Per un dia, el llibre recupera espai en cadascú de nosaltres, i sap que més enllà d'aquestes 24 hores li serà difícil de sobreviure. És una tendència cada dia més aguditzada, una evolució que ha tingut una especial incidència des de l'arribada de la maleïda crisi econòmica. Els llibreters esperen amb delit la jornada per salvar bona part d'un negoci que va perdent força. Des del 2008 reconeix el sector que la venda de llibres ha caigut al voltant del 30%. Sant Jordi és també, cada cop més, un dia de llibres, més que no pas de literatura. Es ven paper enquadernat al costat d'obra literària i, a voltes, costa de diferenciar-ho. Potser és per això que els autors menors no hi acaben de treure el cap: o s'és mediàtic, encara que no se sigui literari, o s'és literariomediàtic. A aquest oceà d'un sol color, però, li queden algunes onades que no avancen en la mateixa direcció. L'esmorzar literari que la Generalitat organitza cada any a Girona ahir es va dedicar al poeta Joan Vinyoli, estretament vinculat a Santa Coloma de Farners i Begur, amb motiu del centenari del seu naixement. Mita Casacuberta, directora de la càtedra de la UdG que porta el seu nom, va destacar que "la seva és una poesia que acompanya en tots els moments de la vida i que, al mateix temps, ajuda a viure". La Diada de Sant Jordi, més enllà del to festiu, ha de servir per fomentar la lectura i el coneixement d'autors que ens aporten saviesa.