Any tràgic a les carreteres gironines. El passat gener un conductor va matar una noia de 25 anys a Fornells de la Selva hores després d'haver provocat un altre accident, d'haver donat positiu en el control d'alcoholèmia i d'haver permès els Mossos que un amic li retirés el seu vehicle immobilitzat. A principis d'abril, set persones van morir en un xoc frontal a Pont de Molins. El conductor del vehicle que va provocar l'accident tenia el carnet retirat. Dilluns passat, un conductor, que va donar positiu en els controls d'alcohol i drogues, va fugir després de matar una nena de 4 anys i ferir greument la seva mare a Bonmatí. A prop d'aquest mateix indret, conegut com la "carretera de la Vergonya", un home també va morir atropellat el passat mes de gener. I sense oblidar-nos de l'incident de la setmana passada entre el ciclista José Antonio Escuredo i un taxista en el qual presumptament aquest últim va envestir amb el seu vehicle el medallista dels Jocs Olímpics de Barcelona després d'una discussió.

Després d'aquesta allau d'accidents, la Conselleria d'Interior ha proposat actuar amb més contundència contra els reincidents. La iniciativa preveu que els conductors amb alcoholèmies penals (més de 0,60 mg/l) i que tinguin un historial delictiu al volant quedin detinguts. Segons la directora del Servei Català de Trànsit, Eugènia Domènech, així s'evitaria que agafessin novament el cotxe i posessin en perill la vida de terceres persones. Implícitament, és refereix a l'accident de Fornells de la Selva, que va costar la vida a la jove de 25 anys.

Està bé anar adaptant la legislació conforme a la casuística que vagi apareixent, però sense oblidar que els accidents de trànsit es produeixen a causa de diferents variables. La seguretat viària ha millorat en els últims anys amb l'increment de les limitacions de velocitat, amb la proliferació de radars i controls d'alcoholèmia o la implantació del carnet per punts. L'educació no existeix sense mesures coercitives. La disminució del nombre de morts a les carreteres ha sigut espectacular. Però també ajuden altres factors. Un d'ells és la renovació del parc automobilístic perquè els vehicles estiguin en bon estat. En els últims anys, a conseqüència de la crisi, s'ha reduït. I fonamental és la millora de la xarxa viària. Els set morts de Pont de Molins es van produir a la N-II, una carretera que fa anys que hauria d'estar desdoblada. Cert que la prohibició del pas de camions ha fet caure la sinistralitat en els últims tres anys, però el Govern central manté ajornades les imprescindibles obres en aquest perillós vial que s'ha cobrat la vida de desenes de persones. Dos dels morts atropellats que hem citat han tingut lloc a la "carretera de la Vergonya", aquesta de titularitat de la Generalitat, i que també està oblidada en els Pressupostos del Govern català.

La seguretat vial té encara molt de marge de millora amb mesures polítiques, policials i judicials, però amb el benentès que les lleis i normes no poden impedir que de tant en tant un imprudent al volant d'un vehicle causi una tragèdia. L'any passat van ser enxampats 1.016 conductors a les comarques gironines sense el permís de conduir.