La proliferació de senglars, un fenomen general a la major part dels país els últims anys i fruit de l'evolució forestal i faunística, está generant enormes problemes tant als conreus com a les carreteres. Entre 2010 i 2015, s'han registrat 2.630 accidents amb animals a la xarxa viària gironina. El 90% són provocats per senglars. L'any passat, l'atropellament de senglars va representar la segona causa d'accidents de trànsit a les comarques gironines. L'increment ha sigut espectacular aquests darrers anys. En la majoria dels casos, provoquen forts danys materials, però també han causat algun accident greu i fins i tot mortal. Segons un informe de Territori i Sostenibilitat presentat aquest any, els accidents amb animals a les carreteres catalanes suposen un cost anual de 13,5 milions d'euros.

La plaga de senglars també afecta els conreus. Per això, Unió de Pagesos fa temps que reclama mesures; entre d'altres, que se suprimeixin les vedes. "No s'entén que posin traves per caçar-los si es reprodueixen com rates. Una plaga s'ha d'eradicar", clamava un portaveu d'Unió de Pagesos en una reunió mantinguda fa dos anys amb el delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadessús, per abordar el problema. Darrerament, s'estan caçant més de 11.000 senglars cada any, però no és suficient.

La plaga està molt estesa i entren, fins i tot, en zones urbanes. Quatre comarques gironines es troben sota declaració d'emergència cinegètica, fet que vol dir que hi ha més de vuit senglars per quilòmetre quadrat. Per aquest motiu, la Generalitat ha posat en pràctica unes batudes nocturnes des d'un tot terreny a les comarques gironines. Consideren que el sistema és molt més efectiu que les batudes clàssiques. Han arribat a abatre 249 exemplars en 29 recorreguts, sobretot en àrees del Gironès i el Baix Empordà. Aquesta intervenció ha estat aplaudida pels pagesos. "Calen actuacions d'urgència per evitar que la plaga continuï provocant més danys als conreus", ha manifestat aquesta setmana el coordinador general d'Unió de Pagesos, Joan Caball. En canvi, la comissió de Protecció de Drets dels Animals del Col·legi d'Advocats no ho veu igual. Recorda que les incursions nocturnes són il.legals i reclama que la creixent població de senglars es controli combinant "mètodes tradicionals" amb d'altres d'anticonceptius.

La suposada il·legalitat és relativa. Una cosa és que sigui il·legal caçar de nit i una altra és una intervenció de la Generalitat davant un fenomen excepcional que causa enormes danys. La proposta d'aplicar mètodes anticonceptius, com s'ha fet amb colònies de coloms o gats, cal tenir-la en compte, per descomptat. Correspon a Agricultura estudiar-la, però també és cert que hi ha una ingent població de senglars que s'ha de combatre per evitar mals majors. La solució no és fàcil, però l'administració catalana no pot deixar que els conductors i els pagesos afectats s'hagin d'espavilar pel seu compte.

Cal recordar que, segons la refeta Llei de Trànsit i Seguretat Vial, que va entrar el vigor el passat 31 de gener, el conductor és el responsable dels sinistres, llevat que l'accident hagi passat al costat d'un vedat de caça i que just aquell dia o l'anterior s'hagi originat una cacera. Haver-se de pagar els danys de reparació del cotxe per culpa d'un senglar al mig de la carretera no deu fer cap gràcia. Com tampoc que la feina feta als conreus quedi arruïnada.