Fa uns anys, alguns pares vivien amb terror llegir en els anuncis de joguines, la frase «juguete valorado en más de 5.000 pesetas», perquè implicava que ses Majestats de l´Orient farien un esforç important en el transport d´aquella andròmina. I avui, amb la crisi, segueix sent prou dur per a moltes famílies.

Recorden el vaixell pirata dels antics clics?, ara es diuen playmòbils; l´Exin castillos, amb el fantasma i l´estranya torre neogòtica; el fort Apache dels indis i els cowboys. El Tente, que tan aviat servia per fer un portaavions, com un camió. L´èxit de la Nancy i els seus vestits; les Barriguitas i el maquillatge de la senyoreta Pepis? Avui tenen l´estol de princeses Disney, amb l´èxit de Frozen, la Rapunzel i l´Elsa. L´univers de Star Wars. Les nines de la sèrie francesa de dibuixos Prodigiosa, les aventures de Ladyburg. L´essència de la joguina és fer interactuar el nen, potenciar la seva imaginació. Amb els Transformers, poden imaginar batalles galàctiques per terra, mar i aire. Avui els Playmobil tenen ambulàncies d´assistència, veterinaris trempats, famílies de càmping, i fins i tot el naixement del nen Jesús. Tenim els jocs de ciència. Les joguines tecnològiques dominen el panorama: l´últim joc de la Play, carregat potser d´una violència que tant agrada als adults. Qui sap si regalant un petit piano simfònic als vailets podem motivar una carrera artística.

En tot cas, més enllà del repertori de joguines del mercat, el poder d´un foli en blanc i uns llapis de colors segueix sent màgic i meravellós.