Properament tindrem un estat independent, propi, per a tota la ciutadania de Catalunya. Independentment de l'origen, tots els ciutadans podran gaudir d'un estat que ja no els anirà en contra en aspectes tan diversos com el sistema sanitari, les inversions en infraestructures, el respecte per la llengua i cultura pròpies, o bé l'educació.

I és precisament sobre aquest últim aspecte que m'agradaria fer especial esment. Des del Departament d'Ensenyament de la Generalitat s'ha iniciat el projecte Ara és Demà, amb l'objectiu de repensar de zero el sistema educatiu. Aprofitant les virtuts de l'actual, i fent un pas més enllà, sense encotillar-nos per cap llei, decret o tribunal espanyol. Es respondre, des del nostre col·lectiu -mestres o professors, mares o pares, estudiants, etc.- com volem que sigui el sistema educatiu en la nova república.

Durant els propers mesos hi haurà tot un seguit de tallers participatius arreu de Catalunya en què tothom hi podrà participar dient-hi la seva en cinc àmbits (Els pilars del sistema educatiu, arquitectura del sistema educatiu, el centre educatiu, el professorat i l'alumnat). Totes aquestes aportacions passaran a una etapa posterior en què totes seran tingudes en compte per a les noves iniciatives legislatives de la República Catalana.

He de dir que el passat dotze de febrer vaig participar-ne en una, i tot i ser un dissabte a la Bisbal d'Empordà, més de 35 persones vam passar el matí reflexionant i debatent sobre diferents propostes que anaven sortint.

Totes les propostes han estat enviades a la Generalitat per tal que les tingui en compte. I algunes d'elles confiem que es portaran a la pràctica. Algunes d'elles, importants, com un concurs per oposició a la funció pública en què no només es valori un examen, sinó l'aptitud al lloc de treball, amb un tribunal col·legiat i a partir de l'observació en la pràctica docent a les escoles. Algunes com la creació d'un Col·legi Professional Docent, que vetlli pel col·lectiu genèric, o bé l'aprovació d'un Codi Deontològic del Docent. També hem debatut del procés de formació inicial dels mestres i professors, per garantir-ne una millor preparació per afrontar els reptes presents i futurs a les aules; i la millor manera per tal que aquests mateixos docents puguin seguir-se formant durant tota la seva carrera professional, en benefici de la qualitat del sistema educatiu.

Tot són reptes gens senzills, i amb múltiples mirades per abordar-los. El que està clar és que només parlant-ne, debatent i reflexionant-hi al respecte s'aconseguirà la fórmula de consens que garantirà una millora substancial en el sistema educatiu que ara per ara ens està essent boicotejada amb multes, decrets, lleis orgàniques injustes, o herències del passat difícils de superar.

Siguem agosarats. Demanem el millor per als nostres infants. Demanem el millor per al nostre present, per tenir el millor dels futurs. Demanem educació, per tenir democràcia. Demanem democràcia per tenir justícia. Demanem justícia per tenir llibertat.