Girona està inclosa entre les 150 ciutats espanyoles de més de 50.000 habitants que hauran d'implantar una zona de baixes emissions abans de 2023, com la que ja està delimitada a Barcelona o la del districte Madrid Central. Aquest projecte forma part de l'esborrany de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica i que inclou la creació d'àrees urbanes restringides al trànsit dels vehicles més contaminants. L'Ajuntament de Girona, de moment, desconeix com afectarà la ciutat, quines mesures haurà d'adoptar i quin marge de flexibilitat disposarà per adequar-ho a les particularitats de la ciutat. Segons la ministra Teresa Ribera, els municipis de més de 50.000 habitants estaran obligats a instal·lar zones de baixes emissions.

Coincidint amb aquesta mesura que preveu adoptar el Govern espanyol, i sense que existeixi una relació causa-efecte, el ple de l'Ajuntament de Girona va aprovar dilluns, per unanimitat, una moció d'ERC que proposa que la plaça Catalunya sigui per a vianants. De moment, és només una moció aprovada, a la qual es van sumar tots els grups polítics perquè ningú no volia quedar despenjat. La plaça Catalunya és un de tants temes pendents de resoldre a la ciutat. Actualment, és un desordre, a vegades caòtica. Convertir-la en zona de vianants és una de les millors opcions, però cal resoldre qüestions com l'accés dels veïns al Barri Vell o el servei de càrrega i descàrrega per als establiments de la zona. El que no té sentit és deixar-la en l'actual indefinició.

La majoria de les ciutats europees han tendit els últims anys a convertir els centres urbans en zones de vianants. Al primer objectiu de pacificar aquestes zones, s'hi ha afegit en els últims anys la irreversible necessitat de la protecció mediambiental. Segons un estudi d'una consultora nord-americana sobre l'impacte econòmic de les zones de vianants, els llocs «caminables» urbans posseeixen una economia molt més activa que els no caminables. Un dels grans experts, l'alemany Rolf Monheim, sosté que «una ciutat sense àrees de vianants representatives sembla ara desesperadament antiquada». A Espanya, les ciutats que compten amb més superfície de zones de vianants són Granada, amb un 20,94%, Vitòria, amb un 19,11, i València, amb un 18,77%. Amb tot, cal tenir present el que alerten els experts a l'hora de convertir una àrea determinada en zona de vianants: poder atenuar el trànsit en el seu interior sense que provoqui col·lapse a les vies properes i també garantir el dret dels particulars d'accedir-hi amb els seus propis vehicles i els dels serveis públics.