11 de març de 2021
11.03.2021
Diari de Girona

El 75% dels menors amb dany cerebral del Trueta segueix rehabilitació cognitiva

Els pacients experimenten una millora generalitzada de la capacitat d'aprenentatge

11.03.2021 | 00:27
L'hospital Josep Trueta, en una foto d'arxiu.

El 75% dels menors amb dany cerebral d'entre 3 i 16 anys atesos a la Unitat de Neuropsicologia Pediàtrica de l'Hospital Universitari Josep Trueta han realitzat rehabilitació cognitiva que ha millorat la seva capacitat d'aprenentatge. Segons un comunicat del centre, el balanç del primer any d'implantació d'aquestes teràpies és altament positiu i demostra que amb aquest tipus de rehabilitació s'aprecia una millora generalitzada de la capacitat d'aprenentatge dels pacients, quelcom que també repercuteix en el seu nivell acadèmic.

Els bons resultats es demostren no solament en l'exploració neuropsicològica que es fa després del cicle de rehabilitació, sinó també en el dia a dia dels nens a casa i a l'escola.

En aquest sentit, destaquen la cooperació amb els equips d'assessorament psicopedagògic del Departament d'Educació per establir una coordinació en la integració d'aquests menors a l'escola i aconseguir que puguin adquirir els aprenentatges al ritme més adequat.

Aquest dispositiu de diagnòstic i rehabilitació neuropsicològica és un projecte coelaborat entre la Unitat de Neuropsicologia del Servei de Neurologia i la Unitat de Neuropediatria del Servei de Pediatria del Trueta.

Unitat en creixement

La unitat, que continua en creixement, ha visitat gairebé setanta nens que pateixen afectacions del sistema nerviós central congènites, perinatals o adquirides, especialment les provocades per ictus, epilèpsia, encefalopaties, asfíxies perinatals o per algun tipus de cardiopaties o alteracions genètiques.

Una vegada fet el primer estudi per determinar si els pacients poden fer aquest tipus de rehabilitació cognitiva específica, els professionals de la unitat estableixen la intensitat, freqüència i característiques de les sessions de rehabilitació.

Els nens les comencen de manera presencial i, en la majoria de casos, les segueixen després a casa seva sota la supervisió dels pares i amb el suport de l'Equip Neuropsicològic.

Els pacients fan exercicis d'estimulació guiats per ordinador (en què manipulen objectes i resolen enigmes) o exercicis amb paper i llapis i, si és necessari, també reben sessions de rehabilitació física.

Fins a la seva posada en marxa no hi havia una unitat específica que tractés aquest tipus de casos, i es derivaven a centres de desenvolupament infantil i atenció precoç i a la xarxa de salut mental.

Els tests neuropsicològics que s'utilitzen en les sessions s'han adquirit gràcies a les donacions particulars que s'han fet arribar en el marc del programa de mecenatge Fes+Trueta.

Es tracta de materials didàctics que ajuden els professionals a descriure millor el perfil i la intensitat de l'alteració cognitiva que pateix el nen després d'un dany cerebral i adaptar la rehabilitació cognitiva a les seves necessitats particulars.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook