Sembla tret d'una pel·lícula de ciència-ficció però en els últims mesos, les aplicacions de "Realitat Augmentada" estan proliferat exponencialment entre els mòbils d'última generació per acostar a l'usuari una experiència combinada entre la realitat i Internet.

Qui no recorda aquestes escenes cinematogràfiques en les que els personatges disposen de sofisticades ulleres o qualsevol altre sistema de visió que superposen al que estan veient dades en temps real sobre, per exemple, localització de llocs o informació del trànsit? Doncs això és precisament el que a poc a poc estan oferint les noves aplicacions que s'aprofiten de les capacitats de geoposicionamient dels terminals mòbils i de la connectivitat permanent a la xarxa.

Una de les primeres plataformes en les quals s'ha utilitzat l'anomenada "Realitat Augmentada" -pel fet que permet sumar informació a la real que disposa en aquell moment l'usuari- va ser l'ecosistema iPhone, d'Apple. Al setembre va llançar al mercat un sistema que permetia als usuaris del fetitxe de la poma orientar-se a la capital francesa.

A diferència d'altres solucions, com els navegadors per satèl·lit, la "Realitat Augmentada" de "Metro Paris Subway" no utilitza cartografia sinó que a través de la imatge en moviment que capta el telèfon i les dades de localització va interpretant els llocs pel que passa l'usuari indicant-li, per exemple, els horaris d'obertura dels principals museus, les línies de metro més pròximes o, fins i tot, els restaurants més pròxims. Amb només activar l'aplicació i enfocar la cambra del telèfon cap a una plaça o un carrer qualsevol, la "Realitat Augmentada" entra en joc i centenars d'etiquetes comença a aparèixer sobre els edificis aportant tota la informació addicional.

Abans de l'iPhone, els usuaris d' Android ja gaudien d'aquesta teconologia que, en molt poc temps, està revolucionant la forma en la qual la informació digital s'integra amb la real. Malgrat que encara es tracta d'una tecnologia molt jove, aquest tipus d'aplicacions té molt futur, sobretot en la informació de servei i per a la publicitat. Les possibilitats d'aquesta tecnologia es poden aplicar a més en sistemes de joc i són gairebé infinites.

L'aposta de Sony

De fet, Sony va llançar ahir al mercat el seu primer videojoc per a la seva consola portàtil que aprofita la "Realitat Augmentada" per integrar a l'usuari i els espais reals en el joc. Es diu InviZimals i és potser un dels jocs més innovadors dels últims temps. Utilitzen unes plantilles de cartró que l'usuari col·loca per diferents llocs.

Quan el joc capta la imatge d'aquesta targeta recrea sobre l'escenari real una lluita amb els personatges del joc.