17 de setembre de 2009
17.09.2009
Diari de Girona

L'Estat rectifica i afirma que és "prematur" fixar la fi del desdoblament de la N-II

El subdelegat va assegurar que la carretera estaria desdoblada el 2015 i dotze dies després el Govern ho contradiu

17.09.2009 | 02:00
Els operaris fa mesos que ja no treballen en el desdoblament de la N-II en el tram entre Caldes i Sils.

EL DESDOBLAMENT DE LA N-IIEl subdelegat del Govern a Girona, Francesc Francisco-Busquets, va dir que tota la N-II en el seu pas per les comarques gironines estaria acabada en sis anys. I dotze dies després, el Govern va respondre una pregunta formulada pel diputat Jordi Xuclà (CiU). La resposta diu que és massa aviat per posar una data de fi de les obres pel desdoblament de la N-II. Encara queda N-II per anys.

L'any en el qual els gironins podran transitar per una N-II totalment desdoblada torna a ser una incògnita. El passat 16 de juliol el subdelegat del Govern, Francesc Francisco-Busquets va sorprendre en assegurar que totes les obres de desdoblament a la N-II al seu pas per les comarques gironines estarien acabades el 2015. Però només dotze dies després de les declaracions de Francisco-Busquets, l'Estat va respondre cinc mesos més tard a una pregunta que havia fet el diputat gironí al Congrés dels Diputats, Jordi Xuclà (CiU).

En aquesta es qüestionava "quin any té previst el Govern que estarà totalment desdoblada la carretera N-II al seu pas per la demarcació de Girona?". La resposta del Govern deia que "donada la diversa situació en la qual es troben els diferents trams en els quals es divideix l'actuació de referència (en servei, en obres i en fase de redacció de projecte) en aquests moments resulta prematur fixar la data exacta en què aquest desdoblament estarà completament realitzat, indicant en tot cas que la voluntat del Govern és la seva conclusió en el menor termini possible". Jordi Xuclà va declarar a Diari de Girona que "sóc el primer que desitjo que la N-II estigui desdoblada".

"No es dóna impuls"

El diputat va dir que "el Govern va respondre la meva pregunta dotze dies després de les paraules de Francisco-Busquets i l'Estat no dóna l'impuls que ha de donar ni licita amb el ritme que ha de tenir". "Encara no he rebut resposta en referència al "cara a cara" que m'agradaria tenir", va afegir Xuclà respecte el debat que vol mantenir amb representants de l'administració de l'Estat o amb parlamentaris del PSC-PSOE sobre els incompliments amb el desdoblament de la N-II.

Així doncs, l'Estat no es mulla i no posa data de fi al desdoblament de la carretera tot i les declaracions que va fer, en el seu dia, Francesc Francisco-Busquets. El qual va qualificar el límit d'execució de les obres en sis anys com un "termini acceptable, segons m'han assegurat els experts". El repte de l'Estat segons el subdelegat del Govern a Girona es tradueix, després de fer els càlculs corresponents, que a les comarques gironines el desdoblament de la N-II hauria de tenir un ritme de deu quilòmetres desdoblats cada any. Un ritme al qual la carretera estatal no està acostumada. Els únics vuit quilòmetres d'autovia (entre Fornells i Caldes de Malavella) es van construir en quatre anys.

Ara mateix no hi ha cap obra en la qual hi hagi operaris ni camions transportant sorra amun i avall per habilitar una nova N-II desdoblada. El tram entre Caldes de Malavella i Sils va ser treballat fins al punt que bona part del trajecte ja té forma de carretera tot i que falta l'asfalt. Però fa uns mesos les obres es van aturar. El motiu? L'empresa Begar Construcciones y Contratas, propietat de l'imputat en el cas Gürtel José Luis Ulibarri, va abandonar els treballs del projecte. La societat responsable de les obres va presentar, el 12 de juny passat, un concurs de creditors i un expedient de regulació d'ocupació que afectava 203 treballadors.

Aquest maig passat Foment va anunciar que tenia un nou projecte entre Sils i Maçanet de la Selva. Això va ser set mesos després que l'adjudicatària abandonés els treballs. Ara per ara, en aquest tram s'ha remogut la superfície però les obres també estan paralitzades.

I en els quilòmetres entre Maçanet i Tordera no es preveu que comencin les obres fins a finals d'aquest any o a principis del 2010, tal i com va publicar Diari de Girona el passat 27 de juny, on s'informava que les obres no començarien fins al cap de sis mesos ja que tot just en el juny s'aprovava el projecte del traçat de forma definitiva.

Un cop passat Girona, en direcció la Jonquera, el tram projectat per a la desdoblació de la carretera N-II entre Medinyà i Orriols no presenta novetats. El passat 27 de març el Ministeri de Foment va adjudicar les obres. Però gairebé set mesos després les màquines de la Unió Temporal d'Empreses (UTE) adjudicatària de l'obra, encara no treballen en la zona.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook