La Generalitat, la Diputació de Girona, la Cambra de Comerç i els empresaris gironins aportaran uns 4 milions d'euros a Ryanair aquest any, quan el preacord tancat per l'anterior Govern preveia una injecció de 7,5 milions d'euros més 4 milions en rebaixa de taxes, és a dir, 11,5 milions en total. Segons van explicar fonts del departament de Territori i Sostenibilitat, aquests són els recursos establerts en el conveni vigent entre AGi i la companyia des de 2008 i que finalitza aquest mateix any.

Concretament, segons dades del propi departament, l'aportació serà de 3 milions per part de la Generalitat de Catalunya, 600.000 euros per part de la Diputació de Girona i la Cambra també intentarà fer la seva col·laboració -segons fonts de la Generalitat-, tot i que tenint en compte la reducció d'ingressos que pateix, probablement serà menor que la d'anys anteriors, que era de 120.000 euros. A més, hi haurà l'aportació dels operadors i les empreses privades, com ara la companyia d'autobusos vinculats a l'aeroport que donarà uns 500.000 euros.

Cal destacar que l'aportació de la Generalitat ha passat d'1,1 milions d'euros el 2010 a 3 milions aquest any per compensar la disminució de diners que donen les empreses, que han reduït la seva aportació com a conseqüència de la baixada en el nombre de passatgers. Un exemple clar és el cas de la companyia d'autobusos, que venia aportant uns 2 milions d'euros i enguany només posarà mig milió.

Cal recordar, doncs, que el preacord signat per l'anterior Govern de la Generalitat i Ryanair, que havia de ser ratificat pel nou Govern per convertir-se en conveni vigent, previa una aportació de 7,5 milions d'euros a la companyia, més 4 milions en reduccions de les taxes de l'aeroport i havia de durar cinc anys. El Govern de CiU va decidir, però, no ratificar l'acord i actualment es troba amb negociacions amb la companyia irlandesa, mentre aquesta va reduint rutes i freqüències com a clares mesures de pressió. De fet, té fama de ser una gran negociadora i aprofitar la força als aeroports per pressionar.

Sobre les negociacions i les possibles propostes que la Generalitat hauria fet a Ryanair, el departament no va voler fer declaracions i mantenir el silenci que ha se?guit els darrers mesos. En aquest sentit, la darrera oferta que havia sortit a la llum, anunciada per la Cadena SER, era l'aportació directa de 3,8 milions d'euros entre les diferents institucions, més l'oferiment de la cessió de terrenys a l'aeroport per construir un hangar, un hotel o el que considerés més oportú la companyia i que així garantissin totes les freqüències aquest any i el que ve. Segons va destacar el president de la Federació d'Hostaleria de Girona, Antoni Escudero, les negociacions són secretes i no saben com estan evolucionant: "Estan negociant amb el Govern, però no ens diuen absolutament res. Estan tancats en banda i no sabem res de res", va destacar.

Per altra banda, la societat civil gironina durant aquests darrers mesos ha mostrat el seu interès perquè la qüestió pogués resoldre's tenint en compte la importància que té la companyia a l'aeroport de Girona i en tot el seu entorn. Així, les cambres de comerç, la universitat, sindicats i patronals de la demarcació han signat fins a quatre manifestos unitaris per reclamar el traspàs de la instal·lació.