L'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP, elaborat pel Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i altres entitats automobilístiques europees, continua destacant, un any més, algunes carreteres gironines com els trams de la xarxa viària catalana més perillosos i afavoridors d'accidents. Enguany, l'avaluació, presentada ahir, destaca que la carretera secundària -o de baixa mobilitat, és a dir amb un trànsit d'entre 3.000 i 5.000 vehicles diaris- més perillosa de Catalunya és el tram de la Gi-661 entre Palamós i Calonge. Dos quilòmetres i mig de risc molt elevat on transiten diàriament 4.807 vehicles i amb una mitjana d'accidents d'1,33.

Segons les dades de l'estudi, el 9,6% dels trams de les vies gironines presenten un risc molt elevat per a la circulació (el 4,8%, i ha augmentat respecte als anys anteriors, quan l'índex era del 3,8%) o elevat (també el 4,8% de la xarxa, i aquí l'índex es desploma perquè en edicions anteriors de l'estudi aquests trams eren el 10% de les vies gironines). Malgrat tot, entre les vies principals més conflictives en l'àmbit català hi segueix la presència notable de la demarcació de Girona. I és que la tercera carretera d'alta densitat més perillosa de Catalunya és la Gi-550 entre Arbúcies i Sant Hilari Sacalm.

Mirant tot el país, el balanç reflectit a l'estudi és lleugerament negatiu ja que el risc de tenir un accident mortal o greu a la xarxa de carreteres catalanes ha baixat en aquest últim trienni (2008-2010) un 6,2%, un punt menys que a l'informe de l'any passat, que va registrar una millora del 7,4%. El responsable de seguretat viària de la Fundació RACC, Lluís Puerto, va alertar que, any rere any, persisteix un punt negre, un tram de risc molt elevat, a la BV-1433 entre l'Ametlla del Vallès i Llerona (Barcelona), que ja hi era l'any passat. Segons el desè estudi EuroRAP -que analitza 6.312 quilòmetres de carretera dels 12.206 de Catalunya, que concentren el 86% de la mobilitat?-, la província que té menys trams de risc molt elevat és Tarragona, amb un 2,7%, a diferència de Lleida, que en té un 2,9%. I Girona queda doncs com la segona demarcació de Catalunya pel que fa a trams de carretera de risc molt elevat: amb un 4,8% dels seus vials. Tan sols la supera Barcelona, amb un 5,1% de trams de molt alt perill per a la circulació de vehicles.

Sense la N-II

Pel que fa a les vies d'alta densitat, si bé la primera gironina a aparèixer en el rànquing és la Gi-550, hi consten també la Gi-512 entre Tordera i Maçanet de la Selva, i la Gi-555 entre Sils i Massanes. Enguany, i a diferència d'anys anteriors, han desaparegut d'aquest rànquing de perillositat els trams selvatans de la N-II, que en l'estudi presentat el 2008 constaven com el segon tram de carretera més perillós de Catalunya immediatament després de la variant d'Olot, que enguany ha sortit de la llista. Des del RACC van advertir també que les millores en percentatges cada vegada són més minses perquè les carreteres cada cop estan més bé i donen lloc a menys actuacions de millora.