La introducció de les noves tecnologies a l'activitat diària de l'Ajuntament ha suposat sens dubte una millora substancial, ja que permet fer alguns tràmits que d'altra manera suposarien uns desplaçaments i pèrdues de temps. Aquesta és la teoria, és clar. La realitat és que l'Oficina d'Informació de la plaça del Vi gairebé sempre està plena de gent que hi va a fer tràmits que necessiten una atenció personalitzada, l'expedició d'un document, l'orientació sobre un determinat expedient, l'aclariment dels dubtes.

Si hom entra al web de l'Ajuntament de Girona, hi trobarà l'apartat de «transparència» un concepte bonic que pot dir molt o pot dir poc en funció del que es vulgui i/o li interessi facilitar. En aquest sentit, l'oposició s'ha queixat en reiterades ocasions que no se'ls ofereix tota la informació que es demana sobre un determinat tema o que la que se'ls dona es minsa, poc fiable i/o amb moltes llacunes. Dins aquest ­apartat de transparència, l'usuari pot trobar-hi una secció que es diu «Bústia d'Avisos i Suggeriments», lloc que, segons s'explica a la mateixa pàgina, «és una via fàcil per fer arribar a l'Ajuntament tot allò que pugui preocupar la ciutadania». Naturalment, cal identificar-se convenientment amb nom, cognoms i domicili, però s'assegura que aquell apartat serveix per fer arribar als responsables de la Casa de la Vila tot allò que «cal millorar, arreglar, netejar, ­promoure, canviar o incloure als serveis municipals i al funcionament de la ciutat».

El compromís municipal explicitat a la pròpia pàgina és el de contestar la pregunta i/o suggeriment que es faci en un termini de 15 dies. La veritat és que sé d'alguns bons ciutadans que l'havien utilitzat amb resposta ràpida i resultats satisfactoris sobre qüestions relacionades amb ocupacions de via pública, problemes de mobilitat, etc. Sembla, però, que d'un temps ençà la cosa ja no rutlla com abans, ja que la bústia electrònica està muda, no respon a les consultes que se li fan, silenci absolut. La meva experiència personal en aquest camp ha estat també decebedora. Fa gairebé mig any vaig utilitzar aquest sistema electrònic per comunicar que el pal de parada de bus que hi havia davant del número 93 del carrer del Carme havia desaparegut i, per tant, demanava si tenien previst substituir-lo i en quin termini ja que, excepte els veïns que saben que allí hi ha parada, el fet de no haver-hi senyal despista i, per tant, l'autobús pot passar de llarg com així ha succeït en alguna ocasió. En no rebre resposta i, per tal de comprovar la veracitat o no del que m'explicaven, ho he tornat a provar no fos cas que la primera s'hagués extraviat pels múltiples viaranys de la burocràcia administrativa però el resultat ha estat exactament el mateix: silenci. En aquest cas, però, el silenci administratiu no és positiu perquè el senyal de parada encara no hi és ni, pel que veig, se l'espera.

És un tema menor però són justament les petites coses, la cura dels detalls, els que fan una ciutat gran. Temo que d'un temps ençà Girona està descuidant el dia a dia de les coses petites, l'arranjament dels desperfectes a la via pública, el repàs de la jardineria, la neteja dels carrers, el buidatge dels contenidors, la solució de problemes menors però que sovint són els que més demana la ciutadania. Els governs socialistes van deixar una ciutat ordenada, planificada i a punt, entre altres raons perquè les preocupacions eren de futur però també del present immediat dels desitjos i anhels dels ciutadans ja fossin la creació d'un centre cívic o la reposició d'unes voreres en mal estat. Em pregunto si no ha desaparegut en bona part aquella empenta de servei a la col·lectivitat i si la bústia muda no serà la imatge digital dels nous mètodes en aquests temps convulsos.