Agafar el son és complicat en èpoques d'estiu i més, si no es té aire condicionat. Tampoc ho és si amb qui comparteixes el llit ronca, o si els fills et desvetllen a altes hores de la matinada. Però a aquests problemes domèstics se'ls suma un altre de difícil solució: el soroll dels cotxes, que en més d'una ocasió ha arribat a qüestionar la fiabilitat de les finestres de casa. Això és el que deuen pensar més de 3.000 veïns de les comarques gironines que resideixen al costat de la N-II i que veuen com el nivell de sorollositat dels vehicles que transiten per aquesta via supera els 75 decibels (db) enfront dels 55 permesos segons la normativa. Els experts assenyalen que, a partir de 20 dB, ja existeixen dificultats per agafar el son.

Al voltant de 12.000 ciutadans més, han de conviure amb límits d'entre els 55 i els 65 dB i quasi 50.000 perceben soroll de fins a 55 db. Aquesta xifra s'extreu dels Mapes Estratègics del Soroll de la xarxa de carreteres de l'Estat elaborats pel Ministeri de Foment que, segons una directiva europea del 2002, els obliga a elaborar de les ciutats i de les infraestructures terrestres, ferroviàries o aèries amb més trànsit abans del 2007. En l'estudi només s'analitzen les carreteres amb més de 6 milions de vehicles l'any. Les carreteres gironines analitzades són la N-II i l'AP-7, amb intensitats que van des dels 18.000 als 50.000 vehicles al dia. L'objectiu de l'estudi, que es pot consultar a través del web www.cedex.es/egra, és analitzar els nivells de soroll i establir-hi mesures correctores, com pantalles acústiques o actuacions "més complexes" que no s'especifiquen.

Després de l'anàlisi, l'estudi ha conclòs una sèrie de mesures. Pel que fa al primer tram de la N-II, entén que hi ha casos aïllats de vivendes prop de la carretera i que no existeixen edificis sensibles al soroll, com hospitals o col·legis, igual que en el segon tram, encara que especifica l'afectació d'edificis en la urbanització d'El pont del Príncep, prop de Vilamalla, en els quals es proposa la instal·lació de pantalles acústiques. En el quart els receptors més afectats són petits nuclis de cases unifamiliars, de la mateixa manera que en el cinquè que, juntament amb el primer, no es preveuen mesures d'actuació.

L'estudi també ha analitzat el recorregut de l'autopista de peatge Ap-7, des de la frontera francesa fins a Salou. Les dades mostren aspectes rellevants com les prop de 34.000 persones que es troben exposades a nivells superiors a 50 dB durant la nit. Pel que fa al pla d'actuacions, es plantegen dos punts a les comarques gironines. El primer a Sarrià de Ter i l'altre al barri de Germans Sàbat, amb més de 500 persones afectades, on està previst col·locar dues pantalles acústiques al costat de l'autopista.