Aquesta maniobra s'emmarca en el programa de millora de la seguretat de la infraestructura. L'operació simularà un accident entre un turisme i un autocar a l'interior del túnel. El trànsit estarà tancat entre dos quars d'una i dos quarts de quatre de la matinada de dimarts. L'empresa ha triat aquest horari amb la voluntat de reduir el màxim l'afectació sobre el trànsit i els usuaris habituals del túnel.

La proposta d'escenari consisteix en una topada frontal entre un turisme i un autocar a l'interior del túnel, a uns 1.500 m de la boca nord, i a conseqüència del qual s'originarà un incendi a la part posterior de l'autocar. Com a resultat de l'accident, es contemplen diferents graus d'afectació tant entre els passatgers de l'autocar com del turisme. No obstant, per tal de poder atendre un cas d'urgència real durant el període en què duri l'exercici de simulacre, es prendran les mesures adients per habilitar el pas d'un eventual vehicle d'emergència real. El simulacre implicarà la mobilització i activació de recursos propis i externs de gran abast. Així, a banda de treballadors i treballadores de Túnel del Cadí, també hi prendran part activa membres de Protecció Civil de Catalunya, el cos de Bombers de la Generalitat, agents dels Mossos d'Esquadra, personal del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), Creu Roja, i del RACC. En total al voltant de 100 persones. Aquesta pràctica s'integra dins del procés de revisió i millora del Pla d'Autoprotecció del Túnel del Cadí, el qual ha estat homologat per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya, organisme depenent del Departament d'Interior i Relacions institucionals. La revisió del pla obeeix a la necessitat d'adaptar el seu contingut a la nova galeria de serveis que va entrar en funcionament el passat 13 de febrer. El nou túnel de serveis, paral·lel al principal, representa un notable avenç en seguretat, ja que s'ha passat de 2 a 19 sortides d'emergència -una cada 250 metres-, i disposa de portes antifoc i sistemes de pressurització per evitar que, en cas d'incendi, el fum passi del túnel principal a la galeria. Una altra de les actuacions que recentment s'han dut a terme, ha estat les obres de millora de la pavimentació a l'interior del túnel i dels accessos més immediats amb asfalt sonorreductor que facilita una major adherència dels vehicles, així com el repintat de les línies del sòl, en funció de les noves 19 sortides d'emergència. Al llarg de 2008, la inversió que Túnel del Cadí ha destinat a la millora de la seguretat ha estat de més de 26 milions d'euros.