La pressa, en alguns casos la comoditat, possiblement el costum o la inconsciència. Tant se val quin sigui el motiu, la qüestió és que tres dies després del fatídic accident ferroviari de Castelldefels, desenes i centenars de passatgers segueixen creuant per sobre les vies, malgrat disposar de passos alternatius, ja siguin subterranis o elevats. És el cas, per ?exemple, de l'estació de Girona, en la qual són nombroses les persones que decideixen guanyar temps evitant fer cua als passos i travessar per sobre dels rails. Normalment, es produeix en els trens que arriben des de Barcelona. Divendres al matí -menys de dos dies després de la tragèdia-, amb només un tren es podien arribar a comptar fins a trenta persones que van fer aquesta acció. Evidentment, no eren tots els passatgers, però es tracta d'una actuació molt estesa. Alguns s'ho miraven i d'altres intentaven evitar-ho, com una noia que va estirar la samarreta del seu xicot i el va renyar, tot i que aquest no li va fer cas i va saltar a la via.

La de Girona, però, no és l'única estació de les comarques gironines on es pot veure aquesta acció, Figueres o Flaçà són també dos exemples clars d'aquesta pràctica diària. Així ho relaten els responsables del bar i de l'estació de Flaçà. "És molt habitual que creuin per aquí. Hi ha moltíssima gent que cada dia passa per sobre les vies. Ho fan més els que han de pujar al tren que encara no ha arribat, que els que baixen", va puntualitzar. Com en el cas de Castelldefels, per aquesta estació també hi passen molt sovint d'altres trens que no tenen parada i ho fan a gran velocitat, però això no és cap impediment.

Des de l'estació, s'assegura que no poden cridar l'atenció als passatgers, perquè ningú els faria cas. "Què vols que fem si tothom passa? Tenen el pas subterrani, els ascensors que són nous, ho tenen tot i no fan cas", relatava irritada. "Fins i tot, passen pel pas a nivell. La gent fa el que vol", va afegir.

Cal recordar que aquesta pràctica és sancionable amb multes força elevades. La llei del Sector Ferroviari contempla sancions que oscil·len entre 6.000 i 30.0000 euros per a qui travessa les vies, ja que es considera una falta molt greu, segons un portaveu d'Adif. Des de la mateixa empresa ferroviària, es reconeixia divendres, però, que són molt poques les multes imposades.

En definitiva i veient el que passa cada dia a les estacions catalanes, són moltes les veus que continuen demanant seny i prudència als passatgers per intentar eradicar una pràctica totalment estesa. És el cas del president Montilla o del mateix alcalde de Castelldefels, Joan Sau, que va assegurar ahir que no entén com hi ha gent que continua travessant les vies després de l'accident. Montilla va assenyalar que la millora dels accessos a les estacions i dels mecanismes d'informació i seguretat "sempre seran insuficients si no prenem tots consciència de la nostra fragilitat". Finalment, va afegir que la responsabilitat és individual: "Hi ha un punt en el qual la nostra responsabilitat és només nostra i no la podem transferir a ningú".