La campanya contra el pagament dels peatges a Catalunya ha fet que torni a sorgir el debat sobre qui ha d'assumir els costos de les infraestructures i sobre les diferències en els mètodes de pagament arreu de l'Estat. L'exsecretari per la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, considera que tot i que la campanya és perfecte a nivell reivindicatiu, cal plantejar-se el futur de les carreteres estatals i fer pagar aquells qui les fan servir.

Quina valoració fa de la campanya contra el pagament dels peatges?

Com a actitud política, ciutadana dels catalans i de les classes mitjanes, enfadats per com van les coses a tant en l'àmbit nacional com econòmic, és un 10. És una campanya molt potent, molt contundent, que es veu bé i que la gent s'hi adhereix amb facilitat. Per tant, és una bona, excel·lent, campanya política per reivindicar el problema de la desigualtat entre Catalunya i Espanya, l'alterament de les inversions a Catalunya per part de l'Estat i, si fa falta, per reivindicar més autonomia per a Catalunya.

I en l'aspecte de mobilitat i d'infraestructures?

Des d'aquest punt de vista crec que és inadequada, inapropiada i va contra el sentit del futur. Quin és aquest sentit? Les vies d'alta capacitat han de ser gratuïtes per a conductors, per dir-ho d'alguna manera, eficients, i de pagament per la resta dels conductors. Vol dir que els camions han de pagar, que els caps de setmana s'ha de pagar. En canvi, ha de ser gratuït per a la gent que fa servir l'autopista com una eina de treball, per a la gent que porta el cotxe ple i no els que van sols, i per als que porten un vehicle ecològic. Està molt bé des del punt de vista polític per atreure l'atenció sobre el problema real, que és la situació de Catalunya tant en inversions, com amb les autopistes o el mateix tema de la Nacional, i per mostrar que el país està enfadat.

És més partidari del "qui la fa servir, la paga"?

Crec que des d'un punt de vista de progrés i de mobilitat, les infraestructures cada vegada s'hauran de pagar més pel seu ús. Ha de pagar la gent en funció dels quilòmetres que fa, no estic a favor de l'eurovinyeta per exemple, no la que pagues un tant a l'any. Qui fa servir l'autopista, que la pagui, i qui no, doncs que no la pagui, i que es faci en funció dels quilòmetres que es fan, com fan a Alemanya els camioners.

Com es premia els conductors més ecològics i eficients?

És molt fàcil, ja es comença a fer. Els dissabtes i els diumenges es cobra i durant la setmana no es cobra si passes, per exemple, dos cops al dia. És per a aquells que van a treballar, sempre que vagin amb tres persones, per exemple. Hem de premiar el transport públic, no el privat. Ara bé, el vehicle privat com a eina de treball, d'acord.

A què poden aspirar els promotors d'aquesta campanya de #novullpagar?

Crec que al final d'aquesta campanya, al que hauríem d'aspirar els catalans és a dues coses. D'una banda, que a Espanya es paguin les autopistes i les autovies i a Catalunya també, i de l'altra que Espanya acabi d'invertir en obres com la de la N-II o el cinturó de Barcelona.

Parla de la N-II. El retard etern en el seu desdoblament a les comarques gironines també ha obert el debat sobre la gratuïtat del tram gironí de l'autopista. Quina solució hi veu?

Crec que des del punt de vista gironí, mentre no estigui la N-II construïda, hem d'exigir la gratuïtat pel trànsit intern, no per als que vénen d'Andalusia o Barcelona fins i tot. Però la gent que va de Maçanet fins a la Jonquera, per exemple, que no pagui.

És partidari, tal com s'apuntava aquesta setmana, de fer que les autovies també passin a ser de pagament?

Primer que ho facin a Espanya. Aquí ja fa molts anys que paguem. Ara cal que Espanya posi les ?autovies de pagament. Llavors caldrà estudiar casos com la N-II. Si totes les d'Espanya són de pagament, la N-II, que serà l'última de fer-se, haurà de ser de pagament també.

I arran del debat sobre la necessitat de desdoblar autovies al costat d'autopistes de pagament, quina visió té?

Crec que en aquests moments Catalunya i Espanya ens hem empobrit. Fer doble xarxa d'autovies és incoherent, tant per ocupació del territori com per costos. Per això dic que si no es desdobla la N-II, tot i que fins a Girona és imprescindible que es faci, el tram de l'autopista des de Girona fins a la Jonquera ha de ser gratuït per als conductors que la fan servir per necessitat.