El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) va plantejar ahir que l'Estat torni íntegrament als usuaris d'autopistes de pagament l'import del peatge a través de deduccions de l'IRPF, cosa que permetria posar el "comptador a zero" per establir un nou model més equitatiu i eficient.

El director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, va reconèixer que es tracta d'una proposta oberta, encara que va defensar que permetria als usuaris recuperar tot l'import pagat en els peatges, a través de les deduccions en la seva declaració de l'IRPF.

Segons els càlculs del RACC, els ingressos per peatges en l'any 2010 a la xarxa de titularitat estatal es van elevar a 1.418 milions d'euros, fet que suposa el 2,11 % de la recaptació total a l'IRPF d'aquell any, xifra que segons Nadal és "assumible" malgrat l'actual context de crisi econòmica en què l'Estat intenta augmentar els seus ingressos.

Nadal va subratllar que es tracta d'un sistema de "rescat total, indirecte i progressiu", que hauria d'estar vigent fins que acabi el termini de concessió per a les autopistes de pagament a Espanya, cosa que en la pràctica suposaria que l'Estat assumiria un rescat a terminis, davant la impossibilitat d'afrontar ara el rescat total, que s'elevaria fins a gairebé 40.000 milions d'euros.

Una vegada posat el "marcador a zero" amb aquesta proposta, el RACC va defensar que s'estableixi un nou sistema per finançar les infraestructures viàries d'acord amb una combinació dels pressupostos de l'Estat, els peatges, els bons temporals (per una setmana, un mes o un any) i elevant en tres o quatre cèntims l'impost especial sobre la gasolina.

La proposta del RACC perquè es torni l'import total dels peatges a través de deduccions a l'IRPF exclouria els turistes i el transport de mercaderies internacional d'empreses no espanyoles, amb la qual cosa seguirien pagant per l'ús de les infraestructures i ajudarien al seu finançament i manteniment.

El consell

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) va recomanar al seu gairebé milió de socis que no secundin la campanya #novullpagar i abonin l'import dels peatges, perquè la possibilitat que acabin sent multats "és molt elevada".

El director de la Fundació RACC va admetre que a ningú li agrada pagar peatges, i més, en una situació com la de Catalunya, on gairebé la meitat de les vies d'alta capacitat (el 48 %) són de pagament, davant del 18 % de la mitjana espanyola. Això no obstant, Nadal va advertir que les administracions han signat uns contractes amb les concessionàries i, per tant, hi ha un principi de legalitat que s'ha de respectar.