Les dades recopilades pel Servei Català del Trànsit al llarg de l'operació estiu, que s'allarga del 21 de juny fins al darrer cap de setmana d'agost, denoten una clara tendència a la desviació del trànsit des de les vies de pagament cap a les què no ho són. Així, segons el director de l'organisme, Joan Josep Isern, un 12% dels conductors catalans han abandonat l'autopista i han optat per les vies convencionals durant aquests poc més de dos mesos.

Isern, que ha relacionat directament aquesta tendència amb la crisi econòmica, alerta que les vies convencionals són més perilloses i, per tant, l'augment del seu ús comporta un increment del risc de la sinistralitat, ja que ara van "molt més carregades".

Segons els estudis de la Unió Europea citats pel director del Servei Català del Trànsit, aquest tipus de via convencional són un 30% més perilloses que les de pagament.

De fet, recorda Isern, el 50% dels accidents registrats durant el mes d'agost -el mes que ha concentrat gairebé el 63% dels sinistres de l'operació estiu- han estat xocs frontals, que són "característics" de vies convencionals.

Un altre dels punts de les carreteres catalanes en el qual ha afectat la crisi econòmica és en l'envelliment significatiu del parc automobilístic.

Segons Joan Josep Isern, més del 60% dels automòbils tenen més de 10 anys. Alguns d'aquests, revela, no estan en condicions de circular amb normalitat perquè ni tan sols superen la ITV, i davant la gravetat de la situació, Isern va fer una crida als conductors perquè mantinguin els seus vehicles en les millors condicions.

Tot i aquestes tendències negatives pel risc de sinistralitat que representen, Isern destaca que el nombre d'accidents a les carreteres catalanes durant l'operació d'estiu ha disminuït aquest anys, situant-se en el nivell més baix de la història des que el Servei Català del Trànsit té dades.

Des del 21 d'agost, han perdut la vida a les carreteres catalanes 35 persones, una dada més positiva que els 38 morts de 2013, els 52 de 2011 i els 56 de 2010.

El fet més significatiu d'aquest any ha estat la gran concentració de la sinistralitat al mes d'agost i, més concretament, al pont del 15 d'agost.

En aquests dies, fins a 10 persones van morir en accidents de trànsit a Catalunya, xifra que significa el 10% del total de l'estiu, i poc menys de la meitat del total de morts a l'agost (22).

El fet que el risc augmenti mentre que la sinistralitat disminueixi implica, segons el director del Servei Català del Trànsit, un "comportament exemplar" per part dels conductors, que "van amb precaució i prevenció".

Així, Isern comenta que el convenciment sobre la necessitat de fer servir el cinturó de seguretat o el casc en el cas de les motos, i sobretot de respectar els límits de velocitat i de no barrejar alcohol amb conducció és més patent entre els catalans.

No obstant això, afegeix que la concentració de sinistres al pont del 15 d'agost fa evident que "no es pot abaixar la guàrdia" en la prevenció d'accidents.

Radars per trams

El Servei Català del Trànsit ja està reflexionant sobre les tendències en la mobilitat i quines mesures de seguretat serien més adients perquè aquestes no suposessin un augment del nombre d'accidents. Isern avança que la implantació de radars per trams serà una de les innovacions que es portaran a terme a les carreretes catalanes en els mesos finals de l'any i en els propers anys.