acn madrid

n El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va revelar ahir que ha mantingut «un primer contacte» amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, per planificant «una reunió els pròxims dies per poder anar a Catalunya i plantejar un nou acord a l'entorn d'un nou pla de Rodalies». El ministre assegura que la voluntat del Govern espanyol és «treballar per millorar la qualitat del servei» de Rodalies. Segons De la Serna, hi ha «marge de millora» i el l'Executiu admet que «cal fer una inversió important com ja es fa al corredor mediterrani».

A la sessió de control, i en resposta a una pregunta del diputat d'En Comú Podem Fèlix Alonso, el ministre va recordar que cada dia circulen a Catalunya 1.130 trens i va assegurar que les modificacions dels horaris -per incorporar-hi els retards- «estan associades a noves infraestructures i inversions que estem fent». «No passa res per demanar disculpes públicament als qui es poden veure afectats per aquestes incidències», va manifestar abans de recordar, també, que «per cada tren que té una incidència n'hi ha 1.129 que circulen i no en tenen». En aquest marc, va declarar que malgrat els problemes els ciutadans «segueixen confiant en aquesta circulació de trens» perquè al 2016 els viatgers d'Alta Velocitat han augmentat un 4,2%, mentre que a Rodalies ho han fet un 1,2%, i va recordar que «el 40% de la inversió que fem a aquest país en Rodalies la fem a Catalunya». «Les infraestructures a Catalunya són una prioritat del Govern d'Espanya i hi hem destinat 11.200 milions d'euros des del 2012, i aquesta legislatura seguirem impulsant especialment els ferrocarrils a Catalunya, als que també hem destinat ja 3.700 milions d'euros», va dir.

De la Serna responia d'aquesta manera la intervenció de Fèlix Alonso, que va argumentar que tots els problemes de Rodalies apunten a la manca d'inversió a la xarxa. El diputat d'En Comú Podem va recordar que hi ha línies com la de Tortosa que acumulen 20 dies de retard aquest any, i li va mostrar imatges de passatgers caminant per les vies. «Va ser un insult i un menyspreu a la ciutadania» i «és la constatació d'un fracàs d'un model que aposta per la minoria que utilitza l'AVE i s'oblida de la majoria que utilitza Rodalies i Regionals», va dir. Alonso va recordar al ministre que el 2009 es va signar un conveni del pla de Rodalies 2008-2015 que preveia una inversió de 4.000 milions, dels que només se n'ha executat un 10%. «Els trajectes són més lents que el segle passat», va dir, abans de recordar que el dret a decidir implica «els drets de la gent».