Nova estafa turística a la Costa Brava. La policia està investigant qui hi ha darrere d'un seguit d'enganys a hotels que s'han detectat les darreres setmanes. Agències de viatges inexistents fan reserves als establiments, els clients hi fan l'estada acordada i després els hotels no troben la manera de cobrar. El darrer intent del qual es té constància va tenir lloc la setmana passada a Platja d'Aro, segons va informar ahir la Cadena Ser. Els propietaris de l'establiment, però, no van picar. Des del cas de Joan Teixidor, un veí de Cassà de la Selva que vivia a cos de rei en hotels i mai no pagava, no s'havia vist res tan generalitzat.

El sistema és el següent: una agència de viatges inexistent truca a l'hotel per fer una reserva per a uns clients. Per confirmar la reserva, envia un fax a l'establiment i quan encara no s'ha pactat la forma de pagament, els clients -presumptament, els mateixos que truquen per fer la reserva fent-se passar per una agència de viatges- s'hi presenten. S'hi estan uns dies i abans que els enxampin, desapareixen sense pagar i sense deixar cap rastre.

Lluís Moliner, propietari de l'hotel Boulevard de Platja d'Aro, explica que els hotels de la zona ja estan en alerta: "Que ningú no caigui en l'error de rebre gent i que després li marxi sense pagar. Ni en casos de grups, ni de manera individual. S'han de garantir el pagament d'aquests grups i això es fa tenint els diners ingressants en el compte abans de l'arribada dels clients. Això és fonamental en el món de l'hostaleria, i si no ho fan, els pot passar això". El darrer intent d'estafa es va detectar precisament a Platja d'Aro la setmana passada. Però les agències fictícies fan servir telèfons públics per enviar els faxos de reserva, cosa que fa pràcticament impossible la seva localització.

Rifjet i altres estafes

En aquest darrer any, l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) ha interposat almenys quatre denúncies davant la Direcció General de Turisme per intrusisme professional. El primer cas, ja cèlebre, va ser la denúncia contra l'aerolínia Rifjet, una empresa falsa que va deixar a terra amb els bitllets comprats per anar o tornar del Marroc unes 1.500 persones.

Però, a més, l'entitat ha denunciat dues empreses de la demarcació perquè organitzen viatges amb ànim de lucre i de manera regular sense haver-se donat d'alta com agència de viatges. També han denunciat una plana web que ven viatges, efectua reserves i permet fer-se unes vacances a mida. Tot i que fer una reserva amb aquestes empreses no té perquè significar ésser enganyat, no disposen de les garanties de les agències de viatges regulars, destaquen des de l'entitat. L'esquer d'aquesta mena de reserves irregulars sempre són els preus molt barats, adverteixen des de l'ACAV.