Les vacances escolars d'hivern i la desaparició de la jornada intensiva al juny han irromput en el Consell Escolar de Catalunya com dos grans esculls per arribar a un consens sobre el nou calendari escolar, que defensa el Departament d'Educació i es va difondre la setmana passada. La resolució final d'aquest Consell es coneixerà abans de Nadal però, si s'ha de fer cas de la primera reunió, el procés es presenta complicat.

Aquesta trobada -celebrada dimecres- va arribar a un punt mort quan es va tractar la desaparició de la jornada intensiva. Aquesta és una possibilitat que Educació oferia fins ara per un doble motiu: d'una banda, pal·liar els efectes de la calor als centres educatius al començament de l'estiu -una situació especialment molesta als mòduls prefabricats, una queixa coin-cident entre els docents-; i, de l'altra, compensar el professorat per activitats complementàries com les colònies i les sortides escolars, que els ocupen més enllà de l'horari lectiu. Una de les raons de ser de la jornada intensiva a la recta final del curs és compensar les hores treballades per dur a terme aquestes activitats.

Abans del plenari del Consell Escolar de Catalunya convocat per al 21 de desembre, i en el qual es votarà el seu dictamen sobre el calendari, encara s'han de celebrar dues sessions de treball més els dies 9 i 16 de desembre.

Després de la primera reunió, un dels gironins presents al Consell, el representant d'Ustec·STEs Francesc Saló va descriure la negociació com a tensa i complicada. D'acord amb el seu testimoni, en el si del Consell Escolar de Catalunya hi ha dos blocs amb posicionaments enfrontats: en contra de la proposta del Departament hi ha els sindicats, els Moviments de Renovació Pedagògica, la patronal present amb organitzacions com la Pimec i les tres associacions de pares d'alumnes de l'escola privada concertada; mentre que defensant la proposta només hi ha les dues federacions de pares d'alumnes del sector públic i la Conselleria. En cas de mantenir-se aquesta divisió, seria possible aprovar un dictamen favorable al calendari, perquè el nombre de representants dels partidaris supera el dels detractors. Si això succeís, Francesc Saló va afirmar que "seria un calendari imposat".

Entre els arguments en contra de la proposta hi ha la reticència de col·lectius com la Pimec a les vacances de febrer, per temor dels costos laborals que representarà aquesta aturada. A això s'hi suma la preocupació dels municipis pel finançament i l'organització de les activitats d'aquesta setmana o un possible conflicte laboral per als treballadors de la concertada, que un conveni signat a principis d'aquest any amb les seves empreses els podria obligar a anar als centres durant les vacances.

La configuració del Consell

El Consell Escolar de Catalunya és un òrgan superior de consulta dels sectors implicats en l'ensenyament no universitari. En l'actualitat, el presideix Pere Darder i l'integren sindicats docents, de la resta de personal dels centres i dels estudiants, associacions de pares d'alumnes dels sectors públic i privat concertat, la patronal privada, els Moviments de Renovació Pedagògica, les organitzacions municipalistes, les universitats, el Col·legi professional de Doctors i Llicenciats, el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, l'Institut d'Estudis Catalans, els Consells Escolars territorials, personalitats de prestigi del món educatiu i el Departament d'Educació.