L'índex d'alumnes que acaben la Primària sense assolir les competències bàsiques -1 de cada 4-, que no obtenen el graduat d'ESO i que abandonen els ensenyaments postobligatoris abans d'hora -el 30% en tots dos casos- són dades "molt preocupants" per al director del darrer estudi de la Fundació Jaume Bofill sobre l'estat de l'educació a Catalunya, Ferran Ferrer.

Es tracta de l'anuari corresponent a 2008 -que l'entitat va presentar conjuntament amb la Fundació Servei Gironí de Pedagogia Social-, en el qual s'incideix de manera especial en el fracàs i l'èxit escolar. "L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2008" és el tercer que publica la Fundació Jaume Bofill, sumant-lo a les anàlisis que va fer els anys 2005 i 2006 -l'últim centrat en el professorat. El volum s'obre amb una radiografia de l'educació a Catalunya; continua analitzant-ne l'agenda política educativa; valorant els reptes i les oportunitats de l'educació al país; i es completa amb un apartat de conclusions, prioritats i propostes.

Ferran Ferrer va qualificar de "tremendament preocupant" que entre un 25 i un 27% dels escolars de Primària no tinguin les competències que es consideren bàsiques, alertant que aquesta mitjana segurament es dispara en determinats contextos. El coordinador de l'anuari va assenyalar que aquest índex demostra el fracàs encobert -és a dir, no reconegut- que ja denunciaven el 2006. Ferrer va explicar que el "problema greu" a l'etapa obligatòria, que s'accentua amb el 30% d'estudiants que no supera amb èxit l'ESO, es complica al Batxillerat o als cicles formatius que es cursen entre els 16 i els 18 anys, on es registren taxes d'abandonament prematur del 30% quan en altres països europeus o comunitats autònomes com el País Basc són de la meitat.

L'anàlisi de la Fundació Jaume Bofill també recull l'augment del descontentament del professorat amb el Departament d'Educació, però també el seu distanciament amb la societat.

Per capgirar aquest panorama, Ferrer va defensar la necessitat de desplegar la LEC amb consens, canviar tant la formació continuada dels docents com la de la facultat, reforçar l'aprenentatge de les matèries instrumentals o augmentar l'atenció individualitzada de l'alumnat, entre d'altres.

La desigualtat dels immigrants

El coordinador de l'estudi de Pedagogia de la UdG, Carles Serra, va ratificar els signes d'alarma detectats per la Fundació Jaume Bofill incidint, a més, en les grans desigualtats entre els estudiants d'origen immigrant i els autòctons. Sobre aquesta qüestió, Serra va afirmar que el 40% de l'alumnat d'incorporació tardana no acaba l'ESO i el 10% ni tan sols un curs. El professor de la UdG -que no ha intervingut en l'anuari- va remarcar la importància de treballar tant per assolir l'excel·lència educativa com per garantir l'equitat, a més de criticar les dificultats per obtenir dades fiables del Departament d'Educació.