El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té previst licitar "en breu" els estudis per determinar quina demanda hi ha de trens de Rodalies a les comarques gironines, així com a Lleida i Tarragona. D'aquesta manera, la Generalitat vol "avançar en al concreció i definició" d'aquesta nova xarxa, i a partir d'aquesta primera fase es vol analitzar el sistema de partida, establir un model de demanda i fixar escenaris d'implantació.

Segons ha explicat el conseller, Joaquim Nadal (PSC), en una resposta parlamentària al diputat de CiU Josep Rull, en funció del resutltat dels estudis es determinarà quina és la fórmula més adient per gestionar els nous serveis de Rodalies, tot i que d'entrada considera que el control de Rodalies i Regionals s'hauria de fer des d'una mateixa unitat de gestió. A més a més, a partir d'aquí també es podrà determinar quin material existent es pot aprofitar i saber quantes unitats noves s'hauran d'incorporar.

Aquest primer estudi que es farà pròximament formarà part d'un estudi més ampli i general per tal d'encarar la implantació i operativitat de les Rodalies a Girona, Lleida i Tarragona. Per fer-ho, s'hauran d'estudiar amb detall diferents qüestions, com ara detallar més acuradament les previsions fetes al Pla de Transport de Viatgers de Catalunya; analitzar-ne la viabilitat tècnica, funcional, econòmica i financera dels nous sistemes de Rodalies; proposar alternatives de gestió (és a dir, els diferents operadors que se'n farien càrrec) i planificar les actuacions necessàries per a la implantació dels Rodalies.

A les comarques gironines, les Rodalies s'articularan especialment al voltant de Girona ciutat. Ara fa més d'un any, la Generalitat va anunciar que abans del 2012 es posarien en marxa dues línies de Rodalies a la demarcació: la que cobreixi el trajecte Figueres-Flaçà-Girona-Riudellots i una que cobreixi el tram Flaçà-Girona-Riudellots-Maçanet.