El Departament de Política Territorial ha tret a informació pública els estudis informatiu i d'impacte ambiental de la reivindicada ronda nord viària de Figueres, que ha de permetre comunicar la futura estació del TAV amb l'antiga carretera N-II -actualment avinguda Salvador Dalí-. L'anella serà una via de quatre carrils i una longitud d'1,1 quilòmetres que discorreran en gran part en forma de túnel pel castell. Precisament, la Generalitat ja ha alertat que els estudis preveuen la possibilitat "d'una execució inicial d'un dels dos túnels -un per sentit de la circulació- si el context econòmic i pressupostari ho requerís".

"És una infraestructura clau, llargament reivindicada, perquè els habitants de llevant de la ciutat i de l'Alt Empordà connectin amb la nova estació de tren", assegura l'alcalde de la ciutat, Santi Vila (CiU). Malgrat això, el batlle figuerenc es mostra "prudent", ja que "tot i que és un pas endavant en la concreció del túnel del castell de Sant Ferram també deixen clar que potser només se'n faci un dels dos, la qual cosa pot provocar posar en funcionament una infraestructura sense donar resposta a les necessitats del territori des del primer dia".

La via que impulsa la Generalitat tindrà 1,1 quilòmetres i quatre carrils de circulació. El seu traçat s'iniciarà a l'avinguda Salvador Dalí, que correspon a l'antiga N-II, amb una rotonda en l'encreuament del carrer Port Lligat. El giratori, que tindrà una amplada de 54 metres, permetrà també la connexió amb la vialitat que prové de la zona est de la capital altempordanesa. Poc després de l'inici de la via, comença el tram de l'anella en forma de túnel, que ha de servir per minimitzar l'afectació a l'entorn del castell de Sant Ferran. El projecte preveu la construcció de dues d'aquestes infraestructures separades, una per sentit de la circulació, de 710 metres de longitud, dels quals 170 correspondran a un tram inicial de túnel artificial. És precisament en aquest tram on el PTOP ja ha volgut deixar clar que els estudis que han sotmès a informació pública contemplen la possibilitat que, almenys, inicialment, només d'executi un dels dos túnels pel context econòmic. Un cop al tram final d'aquest túnel, a prop de la boca sud, el projecte inclou la rehabilitació del camí de la Muntanyeta. Després d'un tram d'uns 400 metres a cel obert, la ronda viària acaba amb una nova gran rotonda de 92 metres que es construirà sobre el carrer Avinyonet, direcció Vilafant.

Paral·lelament a la contrucció d'aquesta ronda, els estudis també inclouen un vial per millorar la connexió entre l'estació ferroviària i l'entremat urbà de Figueres. Per aquest motiu, es construirà un vial des de l'encreuament entre els carrers Ter i Avinyonet fins a l'estació amb una longitud de 210 metres. La carretera comptarà amb dos carrils per sentit de la circulació, de 3,5 metres d'amplada cadascun, i voreres de fins a 6 metres. A cada extrem del vial es preveu una rotonda de 54 metres d'amplada amb l'objectiu de facilitar les connexions.

Figueres és "prudent"

L'alcalde de Figueres ha manifestat la seva satisfacció per la concrecció d'un nou pas per tirar endavant el projecte d'accessos, però assegura que no hi ha res tancat. En aquest sentit, Vila recorda que "en el cas que els tràmits vagin el més ràpid possible, l'obra no es podrà licitar fins al 2012". Amb tot, però, el batlle figuerenc insisteix que l'execució d'aquest projecte de túnel sota el castell de Sant Ferran, així com el perllongament de la C-31 des del Pont del Príncep, són infraestructures llargament reivindicades pel consistori de la ciutat i pel territori. Precisament, fa alguns mesos, diversos alcaldes de la comarca van dur a terme un manifest comú per demanar definir els accessos a la nocva infraestructura. Pel que fa a la C-31, que connecta l'Alt i el Baix Empordà, "encara no en sabem res".