Tal com pinten les coses -crisi econòmica més inici de les operacions de Ryanair a l'aeroport de Barcelona- l'aspiració de la Generalitat i les institucions gironines és aconseguir que l'aeroport de Girona perdi únicament una mica més d'un milió de viatgers. Manel Nadal, secretari de Mobilitat, va afirmar ahir que l'objectiu del Govern és que l'aeroport de Girona es quedi amb uns 4 milions de passatgers anuals. Això suposa més d'un 20% de decreixement respecte al 2009, quan van passar per la terminal gironina uns 5,3 milions de passatgers, però, segons Nadal, aquesta xifra seria "raonable" perquè el número de turistes que visiten les comarques de Girona seria semblant a l'actual -ja que una bona part dels que arriben actualment a Girona tenen Barcelona com a destinació- i, per tant, l'economia gironina no perdira pes.

"El gruix d'aquests quatre milions de viatgers l'haurà de continuar portant Ryanair", va precisar Nadal, que va vincular aquest fet a la renovació del contracte que les institucions gironines i la Generalitat hauran de signar amb l'aerolínia irlandesa quan expiri l'actual, a finals de 2011. "Farem tot el possible per renegociar el conveni", va assegurar.

Les paraules de Nadal van tenir lloc durant la presentació d'un estudi de la Universitat de Girona sobre els hàbits dels usuaris de l'aeroport gironí, que es va dur a terme ahir a la Cambra de Comerç.

Nadal va recalcar que un aeroport com el de Girona surt a compte a partir d'1,5 milions de passatgers anuals, reiterant així que la xifra de 4 milions que es posa com a objectiu és "rendible". "Perdre de l'ordre d'un milió de passatgers és raonable, tenint en compte el context de crisi i que una part dels usuaris de l'aeroport de Girona ja venien de Barcelona o tenien com a destinació Barcelona quan Ryanair no operava des del Prat", va explicar.

Si Ryanair marxés

El secretari de Mobilitat es mostrar convençut que "Ryanair no marxarà" de Girona, però va advertir que aquest ha de ser un objectiu comú de totes les institucions i del sector privat. Si marxés la situació podria ser dramàtica, ja que segons un apartat de l'estudi presentat ahir (veure quadre adjunt) un 33% dels viatgers no vindrien a Girona si no hi arribessin vols de baix cost (un 14% "segur que no" i un 19% "probablement no"). Des de la vesant positiva, es pot assenyalar que, per contra, un 67% dels que ara vénen en avió a Girona ho continuarien fent encara que no hi hagués línies de baix cost. Pel que fa als viatgers que surten de Girona, un 41% no ho faria sense vols de baix cost

Manel Nadal també va explicar quines són les negociacions amb Aena per aconseguir donar resposta a les aspiracions de Ryanair. La companyia, un cop ha començat a volar des de Barcelona, havia demanat 12 MEUR extres per garantir la seva continuïtat a Girona. Les administracions van respondre que no s'aportaria més diners i van començar a buscar vies alternatives per satisfer les demandes de la companyia. Per una banda es va fer una crida al sector privat per posar-hi diners (crida que encara no s'ha traduït amb acords), i per altra el pressupost general de l'Estat havia apuntat inicialment una rebaixa de tarifes als aeroports que podria haver significat un estalvi de 4 milions per a la companyia. La raó és que per primera vegada Aena feia una codificació per categories.

Tanmateix, finalment la classificació no ha estat tan beneficiosa per Girona com es creia inicialment, ja que Aena ha inclòs l'aeroport de Girona en una categoria mitjana pel que fa a la taxa d'aterratges i això ha fet apujar el preu del que es pagava fins ara. En canvi, ha abaratit la taxa per passatger perquè, en aquest cas, es considera que Girona és un aeroport petit. Això fa reduir l'estalvi que inicialment es preveia que tindria Ryanair fins a l'entre 1,5 i 2 milions d'euros.

Nadal va avançar que demanaran a tots els grups parlamentaris treballar de bracet per aconseguir pressionar Aena i que, finalment, inclogui Girona en la categoria d'aeroports petits tant pel que fa a les taxes d'aterratge com la taxa per passatger. El secretari per a la Mobilitat també va defensar que els aeroports han de tenir independència tarifària. "No és bo que tots els aeroports tinguin les mateixes tarifes", ha criticat.

Un estudi per buscar fons

L'estudi presentat ahir s'ha fet amb 1.600 entrevistes a passatgers de l'aeroport de Girona entre l'1 de juliol i el 10 de setembre. El document recull que els turistes que arriben a l'aeroport de Girona, per primera vegada, tenen com a principal destinació les comarques gironines enfront la capital catalana. Altres estudis anteriors (2005 i 2007) detectaven que un 60% dels viatgers que volaven a Girona tenien com a destinació final Barcelona i que les comarques gironines només retenien el 40%.

L'estudi també detecta que un 63% dels turistes no escullen Girona perquè s'hi voli a baix preu, sinó per l'atracció que té la destinació. Britànics i italians són, amb diferència (veure quadre adjunt) els que més usen l'aeroport gironí.

Amb aquest estudi es vol convèncer, amb xifres a la mà, els empresaris perquè aportin diners per garantir que Ryanair es manté a Girona. A més, segons el president de la Diputació, Enric Vilert, també ha de facilitar les negociacions amb d'altres companyies perquè vinguin a operar a Girona, ja que demostra que l'àrea d'influència de l'aeroport és àmplia, doncs subministra visitants a molts llocs.

L'estudi determina que l'aeroport de Girona és un centre receptor de passatgers (52%) i, en menor mesura, també és usat pels passatgers per viatjar fora (41,6%). Una altra dada significativa és que un 6% dels enquestats usen les instal·lacions de Vilobí per fer trànsit, és a dir, per fer-hi escala camí d'una altra destinació.

Els passatgers que han arribat aquest estiu a l'aeroport són de diferents nacionalitats. El rànquing, l'encapçalen els britànics (27,4%), seguits dels italians (20,3%) i ja, a distàncies més llunyanes, passatgers de la resta de l'Estat (9,2%), alemanys (8,8%) i holandesos (7,8%).

En relació amb les motivacions dels passatgers que arriben a l'aeroport de Girona, el 22,4% reconeixen que ho fan per cercar sol i platja, però el 80% restant ve atret per una varietat de motivacions com les visites a familiars (20%), l'oci nocturn (8,8%), la cultura (7,6%), els negocis (4,3%) o la visita a alguna ciutat (9,3%), entre d'altres.