Blanco va anunciar que farà inversions de 30 milions d'euros fins al 2014 i que abaixarà les taxes, el que pressuposa que com a mínim l'aeroport seguirà sent de l'Estat els propers tres anys. Què en pensa?

La nostra prioritat absoluta és el traspàs de l'aeroport de Girona, conjuntament amb el de Reus i una participació determinant a la gestió del Prat per poder configurar una política pròpia d'aeroports, que té a veure amb una gestió individualitzada, no de caixa única, i amb una política de taxes que afavoreixi que tant Girona com Reus puguin tenir vols de companyies de punt a punt, de baix cost o no. Més enllà d'això, els anuncis del ministre els agafem amb cert escepticisme, de moment. Les propostes a principis de legislatura tenen credibilitat, a final de mandat sonen més a campanya electoral. Pel que fa a les taxes sempre hem defensat una adequació de les de Barcelona a la voluntat de fer vols continentals, que frenés l'entrada del low cost. I a Girona, unes taxes prou diferenciades de Barcelona que permetin estar a les companyies de punt a punt. La proposta de Blanco és molt poc definida. Si en els pressupostos generals veiem l'oportunitat que a Girona es baixin taxes i una petita pujada a Barcelona ens semblarà correcte.

Què li sembla que els empresaris es conformin amb la baixada de les taxes de l'aeroport?

El problema no és que es conformin, que em sembla bé, sinó que amb aquesta política no podem atraure companyies de punt a punt, sigui la famosa companyia o qualsevol altra. La baixada de taxes només a Girona no farà que vinguin més companyies, sinó que caldrà que vingui compensada per altres coses. En aquests moments, Girona té uns guanys d'11 milions d'euros, després d'impostos, vol dir que és un aeroport rentable, que permet una política de baixada d'impostos. I l'aeroport de Barcelona no és rentable i, per tant, la lògica diu que es podrien pujar. Per què no passa? Perquè la xarxa d'aeroports de l'Estat és amb una caixa única. Si Ryanair se'n va de Girona a Barcelona per Aena és fantàstic perquè vols que aquí cobra a 13 allà els cobrarà a 17 i la caixa serà única. I això a nivell europeu no funciona així, els aeroports competeixen entre ells.

El conseller Recoder va afirmar fa pocs dies que la Generalitat treballa per minimitzar l'impacte econòmic si marxa Ryanair. Vol dir que preveieu que les negociacions no acabaran bé?

Les negociacions estan congelades. Perquè hem dit a la companyia que han de complir amb els contractes vigents. El passat novembre Manel Nadal va negociar un canvi de contracte per Reus fins al 2013, la Generalitat ha seguit pagant religiosament fins l'últim dia i al cap de sis mesos ens diuen que deixen aquella base. Quina seguretat jurídica tenim nosaltres que firmem el que firmem es complirà? Llavors diem, per seguir negociant sobre qualsevol contracte, ens heu de demostrar que compliu, sinó no té cap sentit. Han incomplert a Girona i a Reus.

Ells deien que l'altra part no havia complert a Reus.

Jo els dic una cosa, totes, totes les factures enviades per Ryanair a Reus han estat pagades. Les úniques que no són les que van arribar un dia abans de la roda de premsa en què deien que marxaven, que eren d'abril i maig.

Ha anat a Dublín i ha parlat directament amb Michael O'Leary?

Sí, sí. (Riu).

Vostè personalment?

Sí. Però sempre he dit el mateix, que les negociacions són privades i no han de formar part de la publicitat mediàtica.

Així, doncs, tenint en compte que s'han perdut 6 mesos per fer pràcticament la mateixa oferta de l'anterior Govern, però perdent una quantitat molt important de passatgers. Creu que la Generalitat ha gestionat bé la qüestió?

Sí, i sense cap mena de dubte. Al final, en la vida has de ser coherent en les formes i en el fons. Nosaltres arribem al Govern al gener i al febrer rebem les primeres cartes de Ryanair dient que hi ha un MOU (Memorandum d'intencions) i que el signem. Els diem que estem veient com està la situació econòmica de la Generalitat i que hem de veure com podem fer front a això. En cap moment vam dir que no estàvem d'acord amb el MOU, però volíem esperar a tenir una proposta de pressupostos. La primera resposta és reduir 100 freqüències a l'estiu. Seguim negociant i a l'abril O'Leary diu que podem anar a l'infern. Però els gironins no s'han de sentir malament, perquè el que ens passa amb Ryanair ha passat a mitja Europa. Pràcticament no volen a cap aeroport de França ni d'Alemanya, tinguem-ho en compte. L'únic que fem és fer aquesta proposta i dir que no podem pagar 4 milions en taxes. I ells ens demanen 15 milions per tres milions de passatgers. Podríem arribar a negociar. El que no pot ser és fer la proposta i dir que de Reus marxem. No em posaré amb la manera de negociar, ho fa com les grans companyies, amb la diferència que les grans companyies quan signen un contracte, el compleixen. I ells, no.

Probablement, si s'hagués signat el preacord al gener tot això no hauria passat. Veient els resultats, si tornés al novembre, faria efectiu el preacord?

Ningú pot dir tornaria a fer exac?tament el mateix que vaig fer. El que passa ésque l'experiència que avui tenim és que haver signat una cosa al gener, no és garantia que avui no estiguéssim negociant 15 milions d'euros per 3 milions de passatgers. Reus un mes anterior havia signat i ara diuen que se'n van. Si algú en aquest país és capaç d'assegurar-me que havent signat nosaltres el MOU al gener, ara no estarien demanant 15 per tres, doncs li donaré la raó. Però com que jo crec que no hi haurà ningú que sigui capaç d'assegurar això, perquè ha passat el mateix arreu d'Europa, doncs jo crec que hem fet el que havíem de fer. A més, sempre repetim que hi havia un contracte vigent que s'ha incomplert.

Acabin bé o malament les negociacions, tenen alguna alternativa prevista per Girona?

Depèn del que acabi passant, poden obrir-se altres expectatives. Hi ha companyies que aquests anys no s'han plantejat venir a Girona perquè Ryanair és la més competitiva. Fins i tot, encara que algunes venguin a menys cost, la gent acaba triant Ryanair. És difícil que una companyia de punt a punt acabi venint a Girona mentre Ryanair hi sigui. Ara, amb algunes rutes que Ryanair no fa, altres podrien estar disposades a venir. Hem de tenir una gran esperança perquè l'aeroport de Girona és un aeroport consolidat. Les possibilitats són molt grans si tampoc ens obsessionem en arribar a xifres de cinc milions de passatgers. Podem tenir una sotragada, perquè quan es deixa una plaça es pot tenir una sutragada, però la podrem tornar a omplir.

Què faran a partir d'ara?

Si volen donar mostres que compleixen, podem seguir negociant.

Vol dir no marxar de Reus?

Vol dir 28 freqüències a Reus aquest hivern que és pel que paguem.

Canviant de tema. El Govern preveu implantar les rodalies gironines a partir del desembre de forma gradual. Es complirà i per on començaran a implantar-ho?

El compromís de la Generalitat és que a final d'any presentaríem un nou horari de regionals i tres propostes de rodalies per Lleida, Girona i Tarragona. De les tres, la que tenim definida és la de Girona i ara estem en el procés tècnic. Per tant, estem en disposició a final d'any de tenir una proposta de rodalies per Girona bastant endreçada. Això té un cost important i, per tant, hem de veure les disponibilitats pressupostàries pel 2012 per veure quines són les possibilitats per fer implantació immediata o més gradual.

Una de les principals demandes dels usuaris és que s'ampliï l'horari de trens entre Barcelona i Girona a la nit. Preveuen fer-ho?

Això va en el paquet de la millora de regionals. I ho estem tractant amb la plataforma d'usuaris. Crec que el 2012 serà un bon any per als regionals. Per dues coses: les obres del TAV estan fent una penalització de temps important; i segon, que la gent pugui tornar de Barcelona més enllà de les nou del vespre.

Sobre el projecte de l'eix transversal ferroviari, què tenen previst fer? Aparcar-lo, descartar-lo...?

Seguirà en estudi fins que el cicle econòmic canviï substancialment. Els estudis estan molt bé, però estem parlant de molts anys, segurament la propera dècada.

Per últim, què en pensa de la situació de la N-II a Girona i de les darreres notícies que estan sortint, com el fet que el ministeri aparqui el desdoblament del tram nord?

Molt preocupant. Sobre la N-II sempre hi acaba havent notícies abans de les eleccions i això no dóna molta credibilitat. I en segon lloc, avui dia licitar una obra no vol dir contractar-la i veure màquines. I, per l'experiència, veure màquines no vol dir que no es pu?guin treure en qualsevol moment. Per tant, al final, com Sant Tomàs, quan vegi el quitrà posat a la N-II ho celebraré.