La davallada de l'activitat a l'aeroport Girona-Costa Brava es va confirmant mes rere mes. Així, si el maig va perdre un 41,4% de passatgers i el juny un 42, aquest juliol ha tingut un 41% menys de viatgers que el 2010. La darrera actualització de xifres per part d'Aena -l'empresa pública que gestiona els aeroports- ratifica una tendència a la baixa iniciada fa mesos i mostra que, en el que portem d'any, per les instal·lacions de Vilobí d'Onyar han passat un 35% menys de viatgers que el mateix període de 2010.

Aquest últim índex va en augment a mesura que avança l'any: el balanç dels primers cinc mesos de 2011 evidenciava que l'aeroport de Girona havia perdut un 31,1% de passatgers respecte el 2010, en arribar al mig any la reducció ja era del 33,5% i ara, un cop han passat set mesos, se situa en el 35%. En nombres absoluts, aquest percentatge equival a 1.890.187 persones que han viatjat des de Vilobí en el que portem d'any.

Contrast amb fa un any

La baixada queda clara si es compara la quantitat d'usuaris que va tenir l'aeroport gironí els mesos de juliol de 2010 i de 2011: l'any passat van ser 597.416, mentre que aquest s'han quedat en 352.610 (244.806 menys).

El valor negatiu es manté, i fins i tot creix, si en comptes de persones es comptabilitzen els enlai-raments i els aterratges fets durant el mes passat a l'aeroport Girona-Costa Brava: 2.910, un 40,3% per cent menys que el juliol de 2010.

Aena també informa de la suma d'aquests moviments des de principis d'any a Vilobí, amb un total de 17.650 operacions que suposen un descens del 33,3% respecte dels primers set mesos de l'any passat.

Totes aquestes xifres es tradueixen, a la pràctica, en un aeroport on l'activitat general ha baixat ostensiblement i que en ple mes d'agost presenta places d'aparcament buides, menys cues que altres estius de persones que esperen per pujar als autobusos o un menys serveis de taxi.

L'altra cara de la moneda l'ofereix l'aeroport d'El Prat, de Barcelona, que ha consolidat el seu creixement dels últims temps assolint un rècord històric de passatgers amb 3.607.572 usuaris l'últim mes de juliol; aquestes dades han fet que El Prat superi el seu propi rècord, que havia marcat l'agost de 2007 amb 3.417.128 viatgers.

Les dades d'Aena concreten l'augment d'activitat d'El Prat al juliol en un 21,3% respecte el mateix mes de 2010. Del conjunt de passatgers, destaca l'augment d'un 30,3% del nombre de viatgers de vols internacionals fora de la Unió Europea, dintre dels quals els intercontinentals han crescut un 21,9%. Del total, també crida l'atenció l'auge del mercat sud-americà, que ha crescut un 69,99% gràcies a l'entrada en funcionament de les noves rutes a São Paulo que ofereixen les companyies Singapore Airlines i Iberia, així com l'augment de freqüències d'Aerolinias Argentinas a Buenos Aires.

El balanç del que portem d'any mostra que 19.481 usuaris han utilitzat l'aeroport de Barcelona, un 20,8% més que el 2010. Pel que fa a operacions, els últims set mesos s'hi han fet 28.617 enlairaments i aterratges, un 10% més.

La connexió amb Madrid

De les operacions realitzades des de l'aeroport barceloní també destaca l'increment d'usuaris de la ruta a Madrid que, amb 263.411 passatgerss, aquest juliol ha registrat un augment del 4% respecte del 2010. La connexió que Ryanair oferia entre Girona i Madrid es va acabar el 5 de maig, deixant aquesta ruta deserta a l'aeroport de Vilobí d'Onyar a l'espera que Spanair confirmi que l'assumirà a partir de la tardor. Tot i haver manifestat la seva disposició a cobrir aquesta ruta després que la companyia irlandesa l'anul·lés, Spanair encara no ha concretat dates ni freqüències i els seus responsables insisteixen en dir que oferiran la ruta amb Madrid si la Generalitat no arriba a cap acord amb cap altra empresa.

Per la seva banda, l'activitat de l'aeroport de Reus també s'ha reduït com al de Girona, en aquest cas amb un 3,2% menys de passatgers que 2010. Finalment, en el que portem d'any a l'aeròdrom de Sabadell s'han fet un 12,7% menys de vols que en l'anterior.