La manca de pressupost afecta tots els estaments de l'administració catalana en virtut de l'esperit d'austeritat imposat pel nou govern de la Generalitat, i el cos dels Mossos d'Esquadra no n'és una excepció. Segons dades aportades pel sindicat policial SME-CCOO, a la Regió Policial de Girona hi ha enguany més mossos que mai, però menys cotxes policials perquè els agents patrullin. En concret, segons els càlculs del sindicat, hi ha almenys 10 vehicles menys que fa un any. Ja sigui perquè els rèntigs s'han esgotat, ja perquè els vehicles en propietat estan avariats i no hi ha diners per reparar-los.

"És preocupant però de moment es pot anar tirant", opina el portaveu del SME-CCOO Toni Castejón, "però el problema és que va a més i si es dóna de cop i volta una situació com la de les nevades de 2010 no hi haurà suficient estoc de vehicles". La situació, explica el membre sindical, es deu a una reestructuració del parc mòbil de tot el cos a nivell de Catalunya. Quan els rèntigs d'esgoten, els cotxes no es reposen per d'altres nous. I entre els que estan disponibles, es reparteixen per les regions policials de Catalunya per equilibrar les flotes amb els recursos disponibles.

El sindicat admet que les dades no són oficials, però que a grans trets es pot dir que a Girona hi ha almenys 10 vehicles policials menys que fa un any. I els que s'estan avariats als garatges no compten. Concretament, a la comissaria de l'Àrea Bàsica Policial (ABP) de Roses hi ha 5 agents més gràcies a l'aportació realitzada un cop incorporada la darrera promoció sortida de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), però hi ha 3 cotxes menys que l'any passat. És també aquest el cas de l'ABP de Sant Feliu de Guíxols, que a més també compta amb comissaria de Trànsit. Allà, segons apunten des del SME-CCOO, hi ha almenys 3 motos avariades que no es poden fer servir ja que no hi ha pressupost per a reparar-les. Això pot ser dramàtic, apunta Castejón, en cas de les petites comissaries de districte com ara Banyoles, que només disposa de tres cotxes. Si se n'avaria un i no es repara, els seus recusos minven dràsticament.

Renovació l'any passat

A mitjans de l'any passat, Interior va comunicar que es reposava el 31% de la flota de vehicles dels Mossos d'Esquadra a la Regió Policial de Girona. Mitjançant rèntigs, es van adquirir 74 cotxes i furgonetes noves. Així, en virtut de les dades proporcionades per Interior, es podria calcular que en aquell moment la flota gironina ascendia a uns 270 vehicles. Ara n'hi han almenys 10 que han anat a parar a altres regions policials, asseguren des del sindicat.

A més, les patrulles policials compten amb una clara limitació per al seu funcionament: els cotxes tenen cinc anys de vida útil ja que es considera que, passat aquest termini, els materials es poden degradar i la seguretat dels agents o dels detinguts no estaria garantida. És per això que la manca de recursos per reposar vehicles és especialment sagnant en el cas dels cossos policials. Si bé no hi ha casos coneguts en el cos dels Mossos d'Esquadra, les policies locals sí que han viscut episodis en què es tirava de cotxes particulars per a patrullar per manca de diners per reparar els oficials. A Anglès així va passar a l'estiu de 2009.