La Nacional II entre l´enllaç de la C-32, a Tordera, i el començament de l´autovia A-2 a Caldes de Malavella és el segon tram de l´Estat amb més costos d´accidenalitat per quilòmetre. A més, es tracta d´una carretera que reuneix sis -cinc a Girona- dels 13 punts negres de Catalunya amb alt cost per la sinistralitat fins a superar els 900.000 euros per quilòmetre.

Un estudi efectuat pel RACC sobre els costos de l´accidentalitat a la xarxa de carreteres de l´Estat mostra que el tram que genera més despeses és un de cinc quilòmetres a la carretera V-31 al municipi de Silla (València). I és que segons determina l´anàlisi, Catalunya és de les comunitats més desafavorides al costat de València i Madrid, ja que el cost d´accidentalitat és més del doble d´alt que la despesa en manteniment.

L´estudi de l´entitat es quantifica valorant els accidents que hi ha hagut en cada carretera i el cost de l´accident. És a dir, les despeses derivades d´un accident de trànsit amb víctimes mortals o ferits greus, com poden ser els costos en serveis d´emergències, sanitaris, de rehabilitació material de la carretera, les indemnitzacions, els derivats de la productivitat perduda, entre d´altres. La Direcció General de Trànsit (DGT) el 2012 en un estudi quantifica el cost econòmic dels accidents en 1,4 milions d´euros per cada mort i en 219.000 euros per cada ferit greu.

Per altra banda, el pressupost de manteniment de carreteres del Ministeri de Foment per a la xarxa de carreteres ha disminuït un 38% en els darrers cinc anys i actualment és de 818 milions d´euros. Per tant, de mitjana, l´Estat posa 31.662 euros al manteniment del quilòmetre.

Tal i com informava Diari de Girona fa pocs dies, les carreteres gironines són les més perilloses i mortals de tot l´Estat. Segons dades de Foment, Girona triplica la mitjana d´accidentalitat mortal en la xarxa de titularitat estatal. La taxa se situa a Girona en el 1,45 mentre que l´índex espanyol és del 0,46. El responsable de Seguretat Viària del RACC, Lluís Puerto, va fer ahir una crida a millorar la despesa en manteniment i sobretot tenir cura d´aquells trams negres que estan disparant els costos derivats de l´accidentalitat. A parer seu, s´ha d´entendre que «cada euro que et gastis reverteix en un estalvi derivat dels costos d´accidents, que també implica salvar vides». El RACC ha analitzat 1.350 trams de la xarxa viària espanyola on hi ha el 52% de la mobilitat viària total i conclou que la despesa en manteniment en aquestes carreteres és de més de 38.000 euros per quilòmetre, quan el cost en canvi és de mitjana gairebé el doble, segons dades de 2003 a 2011, amb més de 64.000 euros per quilòmetre.