El 65% del sector turístic de Lloret de Mar considera que la destinació està igual o pitjor que fa 10 anys. Aquesta és una de les conclusions a què han arribat en una enquesta interna els empresaris turístics del municipi, a través de la nova Mesa Empresarial de Turisme, que van presentar dijous. Bàsicament, el sector creu que la destinació té potencial, però cal millorar i reconeixen -en un 94%- que el turisme seguirà sent la principal font econòmica de Lloret.

Cal recordar que dijous tots els empresaris relacionats amb el turisme a Lloret van presentar la Mesa Empresarial de Turisme, una mena de plataforma a través de la qual s'han unit amb l'objectiu de posar la destinació al dia, buscant inversions i millorant la imatge. El coordinador del projecte, Ángel Díaz, va presentar també els primers resultats que han obtingut de l'anàlisi de la situació de la destinació. Així, per exemple, davant la pregunta de com veuen Lloret com a destinació turística respecte fa 10 anys, només un 6% dels empresaris creu que està "molt millor" i un 29% considera que està "millor" que llavors. En canvi, un 24% creu que està "igual", un 29%, "pitjor" i un 12%, "molt pitjor". Així, doncs, un 65% creu que està igual o pitjor. De tota manera, la immensa majoria dels empresaris -un 94%- creu que el turisme seguirà sent la principal font econòmica, tot i que un 35% creu que cal desenvolupar també altres sectors econòmics.

Davant del futur, els empresaris no es mostren molt optimistes, ja que un 59% considera que d'aquí 10 anys la destinació estarà igual o pitjor que ara i només un 41% creu que estarà millor.

També a nivell d'anàlisi, l'informe elaborat per la mesa empresarial de turisme, posa de manifest que en els darrers anys -des de 2005-, Lloret ha anat perdent força respecte d'altres destinacions. Així, el 2006 a Lloret dormien el 55,71% dels turistes que s'allotjaven a la Costa Brava i, en canvi, el 2012 aquest percentatge va baixar fins al 48,9% i també respecte de tota Catalunya. A més, l'ingrés mitjà que rep l'hoteler per cada estada és inferior a moltes altres destinacions com Eivissa, que és de 79 euros, o Sitges, que és de 64 euros, quan en el cas de Lloret no arriba als 40 euros.

Un altre dels elements que posa de manifest l'informe de la mesa és que a Lloret es van obrir molts hotels bàsicament als anys 60 i els 70 i des de llavors, hi ha molt poques obertures. Sí que n'hi ha d'apartaments turísitics -especialment de 1997 a 2001- i pel que fa als establiments hotelers hi ha hagut renovacions, segons va destacar Díaz.

En l'evolució dels establiments hotelers també destaca clarament, que des dels anys 80 a l'actualitat hi ha hagut un salt en les categories. En aquest sentit, s'ha multiplicat el nombre d'hotels de cinc estrelles, fins el punt que a Lloret s'hi concentra més de la meitat de l'oferta d'aquesta categoria d'hotels de tota la Costa Brava. També ha augmentat exponencialment els establiments de quatre estrelles. Per contra, han disminuït el nombre d'hotels de menys categoria respecte els anys 80.

Reptes i propostes

Davant de tota aquesta situació, la mesa ha començat a treballar en cinc comissions diferents i ja tenen els primers resultats. En aquest sentit, com a objectius a mig termini, els empresaris creuen que cal augmentar la rentabilitat dels negocis turístics, que es percebi Lloret com un lloc on val la pena invertir, que deixi de ser percebuda com una destinació barata i incrementar la capacitat de decisió dels empresaris.

Com a principals problemes, marquen la falta d'accessos a la població, com ara no tenir un accés des de l'autopista; la falta d'inversió privada; un model hoteler basat en la reducció de costos; i la imatge als mitjans. Per això, creuen que els reptes més importants són el valor afegit i la renovació d'instal·lacions. I malgrat que no han comptat amb la participació de l'administració en la mesa empresarial sí que hi volen col·laborar, i volen que inverteixi en infraestructures, crei les condicions per atraure inversions i inverteixi en promoció turística.

Finalment, els empresaris marquen unes prioritats concretes per renovar Lloret com a destinació madura. Així, creuen que la principal prioritat és la renovació urbana del centre de Lloret i la segona desenvolupar nous equipaments turístics. També destaquen com a important tancar aquells establiments hotelers obsolets i la construcció de l'aparcament del passeig Marítim. De fet, aquesta darrera és una de les principals batalles de l'actual alcalde, Romà Codina.

A més, volen que el projecte permeti canviar el perfil del client de Lloret i que hi hagi un canvi de mentalitat dels empresaris i més receptivitat als canvis per part del sector públic. També es vol que l'administració creï "condicions preferents per a l'atracció d'inversions". I aposten per crear notícies positives de la destinació per aconseguir millorar-ne la imatge.