La pujada del nivell del mar a causa del canvi climàtic tornarà més vulnerables els ports catalans i, per la força de les onades, alguns dels més afectats seran els de la Costa Brava. És la principal conclusió d'un estudi de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) que analitza el potencial impacte de diversos escenaris provocats pel canvi climàtic a les zones portuàries catalanes i que s'ha publicat recentment a la revista Regional Environmental Change.

La recerca, que estudia l'efecte de l'increment del nivell del mar en 43 dels 47 ports de Catalunya, es centra en tres escenaris futurs diferents i té en compte els onatges produïts per diversos tipus de tempestes: les freqüents, és a dir, que es produeixen de mitjana un cop a l'any; les fortes, que tenen lloc un cop cada cinc anys i les excepcionals, que sacsegen les costes cada mig segle.

Les tres projeccions de futur que fan servir els investigadors són tres escenaris extrems a finals de segle. El primer pressuposa un increment del nivell del mar de 47 centímetres respecte de l'actual l'any 2100; el segon, de 88 centímetres i el tercer, de 180 centímetres.

Aquest darrer, indica el catedràtic i investigador del Laboratori d'Enginyeria Marítima de la UPC, Joan Pau Sierra, es fixa en un escenari "poc probable però físicament plausible" que es podria produir en cas que la tendència a l'augment del nivell del mar s'accelerés per un col·lapse de les glaceres de l'Antàrtida i Groenlàndia.

"Quan augmenta el nivell del mar, es redueix la distància de l'aigua amb la cota e coronació, que és el punt més elevat dels dics dels ports", indica. "Sense tenir en compte si es pot produir un canvi en les onades, només estudiant la pujada del nivell del mar, ja veiem que es superarien les cotes d'alguns ports, causant desperfectes tant als mateixos molls com a les embarcacions que hi ha amarrades", explica l'investigador de la Universitat Politècnica de Catalunya. En aquest sentit, els resultats de l'estudi indiquen que, a major increment del nivell de l'aigua, també augmenta el nombre de ports afectats.

En el cas de la costa gironina, com que les onades són més fortes que en altres punts de Catalunya, seria una de les zones més afectades. Els molls de l'Estartit, Llançà, el Port de la Selva o Blanes són alguns dels que més podrien patir l'efecte del canvi climàtic mentre que d'altres, com el de Roses, per la protecció que li dóna l'enclavament a la badia, és un dels que en sortiria més ben parats.

"No es tracta d'alarmar-se", remarca Joan Pau Sierra, que assenyala que la voluntat de l'estudi és conscienciar les autoritats portuàries perquè tinguin en compte aquests possibles escenaris en les pròximes dècades. "Cal ser-ne conscient i tenir previstos plans de contingència", assegura Sierra. Entre les mesures a adoptar, a més de les que intenten mitigar l'efecte del canvi climàtic reduint l'emissió de gasos contaminants, n'hi hauria d'adaptatives, com pujar l'alçada dels dics dels ports o construir espigons per protegir les platges.

Actualment, l'equip d'investigadors responsable de l'estudi treballa per afinar i millorar les conclusions, veient com va evolucionant l'efecte del canvi climàtic durant tot el segle XXI. Sierra avança que, segons els primers resultats, les primeres conseqüències de l'increment del nivell del mar es podrien començar a percebre entre els anys 2060 i 2070.