Ofereixen portar-te en bus a diferents grans ciutats europees per només cinc euros. Són les anomenades companyies d'autocars low cost i proliferen cada vegada més per una Europa que, irònicament, ja fa temps que es pot permetre el luxe d'utilitzar altres mitjans de transport abans inaccessibles per cars, com l'avió o el tren.

A l'Estat espanyol el fenòmen dels autobusos a baix cost és embrionari. Tanmateix, cada vegada són més les empreses que han decidit fer-se un lloc a la península Ibèrica a cops de preus d'ocasió.

La gran aposta de companyies com Megabus, Flixbus, Ouibus a Espanya s'ha centrat concretament en dues ciutats: Barcelona i Girona. En el cas de la segona, la seva proximitat amb la frontera francesa i amb una zona turística de primer ordre europeu la converteix en un caramel llaminer per a aquestes companyies. Fa uns anys va ser la britànica Megabus, que amb les seves ofertes de preus irrisoris (un euro el trajecte) va oferir durant un temps connexions des de Girona i Barcelona amb ciutats del sud de França com Toulouse o Perpinyà.

Al juny, la companyia va decidir vendre les seves llicències d'operació al continent europeu a la seva competidora, la start-up alemanya Flixbus. A Girona això s'ha traduït en una sorprenent pluja de rutes a pràcticament tot el país gal. Des d'aquest estiu, Flixbus uneix la capital de la província amb ciutats com Bordeus, Grenoble, Lió, Marsella, Montpeller, Nantes i París, entre d'altres.

Girona no és l'única ciutat de la demarcació on opera. Lloret de Mar i Blanes també tenen rutes amb ciutats alemanyes, i són, juntament amb Barcelona, les úniques de l'Estat que tenen connexió amb la resta del continent.

Flixbus (creada el 2013 per tres joves alemanys) es ven com la companyia de transports de llarga distància amb la xarxa d'autobusos més gran d'Europa. La seva diferència amb les empreses tradicionals és l'aposta per les noves tecnologies, que fa més eficient la seva gestió i permet oferir preus més competitius. En aquest sentit, disposa de serveis com una aplicació per a mòbils des de la qual es poden fer i gestionar les reserves en tot moment; Wi-Fi gratuït a tots els autocars i una planificació "intel·ligent" de les rutes.

Flixbus també porta al seu ADN l'objectiu d'oferir viatges sostenibles. A la seva pàgina web expliquen que l'autobús és el mitjà més ecològic i que la seva flota és "especialment eficient pel que fa al consum de combustible i molt pobre en emissions de gasos d'efecte hivernacle". "Però ni l'autobús més ecològic està lliure d'emissions", afegeixen. En aquest sentit, ofereixen a l'usuari l'oportunitat de compensar el CO2 destinant un petit extra econòmic (de l'1 al 3% del cost del bitllet) a un projecte ecològic certificat conforme a normes mediambientals internacionals.

Flixbus ofereix preus realment assequibles, a partir dels cinc euros en moltes ocasions. Però aquestes gangues solen concretar-se a Alemanya i França i entre ciutats a distàncies curtes. A Girona, els preus no son tan low cost si s'han de fer viatges grans. Un bitllet d'anada i tornada a París, per exemple, costa prop de 70 euros reservant-lo amb temps. Aquí l'avió (per 30 euros es pot viatjar a un aeroport secundari) o fins i tot el tren (amb les ofertes de 50 euros als TAV francesos i espanyols) encara guanyen la partida, tenint en compte que el temps que tarden en cobrir el trajecte és infinitament menor.

A Girona un desavantatge així podria suposar la mort de la companyia en qüestió de mesos. Qui estaria disposat a passar-se tota una nit dalt d'un autobús podent pagar la meitat per ser en un matí a París? I tanmateix, no una sinó almenys fins a tres companyies low cost fleten actualment els seus autobusos des de l'estació de Girona. Les franceses Ouibus i Isilines també treballen amb la capital de la província i ofereixen rutes similars, a preus similars.

El per què té a veure amb la creixent demanda que tenen aquests serveis als seus paísos d'origen, però també amb la recuperació de la cultura de viatjar amb autobús o una major consciència ecològica.

Aquestes companyies han admès en diferents ocasions que el mercat ibèric és "particularment difícil", principalment a causa de les grans distàncies que hi ha entre les ciutats, però també per la poca propensió que hi ha per agafar un transport públic com l'autobús. En aquest cas, veuen en Girona la ciutat "més propera de les llunyanes" (i per tant més rendible).

Ara bé, de moment la possibilitat de vendre bitllets a menys de cinc euros fins a París, Munic, Londres o Berlín des de Girona encara sembla llunyana. Per a distàncies llargues la gent encara aposta per la velocitat.

No és tan descabellada, però, la consolidació d'aquestes companyies a la província, i fins i tot l'aparició de connexions entre ciutats properes de Catalunya com Barcelona o Lleida a preus menors als del ferrocarril. Tot dependrà de la demanda i de l'interès d'aquestes companyies per traslladar aquí el model de preus low cost entre distàncies curtes que tan bé els ha funcionat allà.