La Taula del Tercer Sector Social de Catalunya va aprofitar la recent edició del Mobile World Congress per subratllar les necessitats tecnològiques de les seves entitats, un àmbit en què ha constatat moltes mancances. A través d'un estudi, la Taula ha alertat que existeix una fractura digital entre les associacions i ha comprovat que la majoria no exploten tot el potencial que la tecnologia mòbil els ofereix, així com també que els seus professionals no tenen la formació adequada per utilitzar-la.

Per aquest motiu, l'organització, que engloba més de 3.000 entitats catalanes -amb gironines entre elles- ha fet una crida a les empreses d'Informàtica i Tecnologies de la Comunicació (TIC) perquè estudiïn les necessitats del seu col·lectiu i desenvolupin apps noves que aportin solucions i millorin la gestió dels programes socials, siguin de l'àmbit que siguin.

Tres perills

La importància d'aquesta crida a adaptar-se als nous temps, que apel·la tant a la responsabilitat social de les empreses com a la necessitat d'adaptació de les entitats, té a veure amb un triple perill identificat per l'informe de la Taula del Tercer Sector. En primer lloc, avisa que mantenir-se al marge de la innovació tecnològica resta opcions a les persones en risc d'exclusió a les que les entitats socials volen ajudar i per a les que treballen; en segon lloc, deixa les organitzacions sense una via més per aconseguir finançament per millorar els seus serveis; i, finalment, tanca la porta tant a la participació ciutadana com a la possibilitat d'augmentar les habilitats i les competències dels seus professionals i voluntaris.

L'habitatge social és un dels primers sectors que disposa d'una aplicació dissenyada específicament per atendre les seves necessitats. Es tracta de l'app Nonius, ideada per l'emprenedor Fèlix Casanellas i guanyadora del Repte d'Habitatge Inclusiu inclòs en el projecte m4Social, que la Taula del Tercer Sector Social va impulsar dins el Mobile World Congress. El seu propòsit és adaptar la tecnologia a cada context per facilitar les coses a totes les potes que intervenen en la gestió, la demanda i l'oferta d'habitatge inclusiu; pel que s'adreça, amb una configuració adequada a cada cas, a entitats del tercer sector, l'administració de serveis socials i el públic en general. En definitiva, l'objectiu de l'app que s'acabarà d'afinar en els propers mesos per tal de posar-la en pràctica és millorar el suport a les persones vulnerables, a les usuàries de pisos socials, a la gent gran que viu sola i la que atenen els serveis socials.

Un dels principis de la proposta guanyadora del «repte» tecnològic plantejat per la Taula del Tercer Sector Social és que sigui fàcil per a persones poc avesades en l'ús de telèfons mòbils i per aquelles que tenen alguna dificultat cognitiva o física. La final que va guanyar el projecte de Casanellas es va definir amb les entitats socials i ONG que treballen per l'habitatge inclusiu, que van concretar les necessitats per a les quals calia trobar una solució tecnològica.