El ple del Tribunal Constitucional (TC) manifeta que l'educació diferenciada per sexes no pot ser considerada discriminatòria, sinó que constitueix una diferenciació jurídica entre nens i nenes «quant a l'accés al centre escolar» i respon a un mètode pedagògic que considera aquesta opció educativa «més eficaç» que altres. Des de la perspectiva del dret fonamental a la llibertat d'ensenyament, és conforme a la Constitució «qualsevol model educatiu que tingui per objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana i el respecte als principis i llibertats que reconeix la Constitució». La regulació d'aquest model en la llei impugnada, conclou, és respectuosa amb la Constitució i amb els tractats internacionals signats per Espanya contra la discriminació.

En la sentència que es va fer pública fa uns dies pel recurs del PSOE contra la LOMCE, el ple, per vuit vots a quatre, considera que l'educació diferenciada per sexes és un model educatiu que, en si mateix, no causa discriminació. Com a mètode pedagògic, forma part del dret del centre privat a establir el seu ideari o caràcter propi, i no pot ser considerat contrari a la Constitució sempre que respecti els drets fonamentals i els principis constitucionals.

Els recurrents qüestionaven també que els centres que ofereixen un model diferenciat per sexes puguin optar als ajuts públics. Partint de la base que el model en sí no és inconstitucional, la sentència recorda que les ajudes públiques previstes a la Constitució s'han de regular d'acord amb el «principi d'igualtat», sense que hi hagi un tractament diferent en funció del mètode pedagògic. Els centres d'educació diferenciada, conclou el tribunal, «podran accedir al sistema de finançament públic en condicions d'igualtat amb la resta de centres educatius» sempre que compleixin amb els «criteris o requisits» que fixin les lleis. És a dir, si compleixen amb la Constitució i les lleis, l'opció per part del centre pel sistema d'educació diferenciada no pot ser un obstacle per a l'accés al finançament públic.