Pili Turon, Sant Feliu de Guíxols

El camí del Butà de Sant Feliu de Guíxols, utilitzat des de fa anys com a via alternativa per entrar i sortir de la ciutat cap a la zona de la Vall d´Aro, passarà a ser d´un sol sentit amb l´objectiu d´evitar els accidents que ara hi són habituals.

La seguretat és el criteri que ha seguit l´equip de govern a l´hora de fer aquesta restricció, igual que la prohibició d´aparcar en dos carrers de l´eixample de Sant Feliu, Gorgoll i Campaneria, per posar fi al perill que es crea quan els vehicles que circulen es veuen obligats a pujar dalt la vorera per esquivar els aparcats o els vianants han de caminar per la calçada; a això cal afegir-hi les dificultats per passar amb què es troben vehicles d´emergència com ambulàncies o camions de bombers.

El regidor de Mobilitat, Jesús Fernández (ICV), va explicar que aquestes són les primeres d´un seguit de decisions que el govern local executarà en el futur i que estan basades en criteris de seguretat.

A més velocitat del compte

El camí del Butà, obert a mitjan anys 80 per treure el trànsit de la ciutat, és un vial estret d´aproximadament un quilòmetre i mig de llargada, pel qual molts vehicles circulen a una velocitat excessiva i s´hi han produït nombrosos accidents, alguns d´ells mortals.

Des de fa anys, molts conductors utilitzen aquest pas per entrar i sortir de Sant Feliu per la banda de Castell d´Aro i, segons va afirmar el regidor, «és una carretera molt perillosa per la velocitat amb què s´hi transita»; Fernández va afegir que els diferents cossos de seguretat han advertit d´aquesta perillositat.

Per corregir la situació, en les properes setmanes l´Ajuntament de Sant Feliu prohibirà utilitzar el camí del Butà per entrar a la població i el convertirà en un vial únicament de sortida. Avançant-se a la restricció del trànsit, el Consistori ja ha col·locat bandes rugoses per reduir la velocitat i en els propers dies té previst senyalitzar-lo adequadament.

La conversió del camí del Butà en una via d´un sol sentit ja es va posar a prova a l´estiu, coincidint amb el concert de Joan Manuel Serrat i Joaquín Sabina a Sant Feliu de Guíxols -dintre del Festival de la Portaferrada. D´acord amb els informes dels tècnics i de la policia local, Jesús Fernández va explicar que el resultat d´aquesta prova pilot va ser positiu. Val a dir que, en un futur, el desenvolupament del Pla d´Ordenació Urbanística Municipal preveu la reconversió d´aquest camí en el que s´anomena una «via cívica».

La prohibició d´aparcar als carrers Gorgoll i Campaneria és una altra de les actuacions decidides per l´Ajuntament amb la pretensió de millorar la mobilitat a la ciutat, que s´aplicarà el 3 de desembre. Com molts altres vials de Sant Feliu, es tracta de dos carrers estrets -el Campaneria amb una calçada de 2,70 metres d´amplada i el Gorgoll de 3,08 m, tots dos amb voreres de 0,95 metres a cada banda.

Treure l´aparcament per seguretat

Segons va explicar el regidor, els problemes causats per l´aparcament de cotxes ha provocat queixes d´alguns veïns i peticions d´informes sobre seguretat vial per part del Síndic de Greuges municipal. I també va assenyalar que l´ordenació d´aquests carrers està pendent des de fa tres anys, quan es van arreglar.

La decisió municipal s´ha basat en un informe elaborat pel tècnic de Seguretat Viària i Trànsit, que recomana prohibir l´aparcament als carrers Campaneria i Gorgoll, posar pilones metàl·liques per protegir les entrades als immobles i els guals i millorar el mobiliari urbà posant diverses papereres, ja que també contribuiran a impedir els estacionaments.

Aquest informe tècnic afirma que cap d´aquests dos vials reuneixen les condicions mínimes necessàries per compaginar la circulació de vehicles i l´aparcament. El document alerta que la situació actual dificulta o impedeix l´accés als habitatges i als garatges, a més de complicar la sortida de vehicles d´aquests últims; també obliga els vianants a ocupar la calçada i els cotxes a envair la vorera, «creant una situació de perill per als veïns».

Per pal·liar la pèrdua de places d´aparcament en aquests carrers, Fernández va explicar que abans d´acabar l´any se´n crearan vint de noves a la plaça de l´Alabric -propera a la zona.