La visió d'Espanya entre el ciutadà mitjà dels Estats Units segueix sent la de "Spain is different", els toros, el sol i el flamenc, encara que aquests estereotips perden força davant la imatge d'un país puixant i dinàmic en aspectes econòmics, i gràcies als espanyols que s'han erigit com a estrelles en la cuina, l'esport o el cinema.

Així es desprèn d'un estudi realitzat pel Reial Institut Elcano titulat La imatge d'Espanya als Estats Units, realitzat a través de 1.500 enquestes telefòniques en aquest país entre els dies 10 i 20 de setembre d'aquest any. Segons aquest treball, la major part dels nord-americans no coneix quin va ser el paper d'Espanya en la història del seu país.

Si la Guerra de Cuba va marcar el moment àlgid de la "llegenda negra" d'Espanya entre la premsa dels EUA, la Guerra Civil va consagrar la imatge romàntica de la lluita contra el feixisme. De tant en tant, diu l'estudi, aquesta imatge romàntica segueix filtrant la interpretació de la realitat quan a la premsa anglosaxona aquest estereotip distorsiona l'anàlisi del terrorisme nacionalista, de manera que ETA passa a ser un exèrcit d'alliberament.

La influència del novel·lista Ernest Hemingway, amb la seva passió pels Sanfermines i la seva visió dels espanyols com "menys materialistes i egoistes, més apassionats i aventurers, un poble diferent i autèntic", es manté en l'actualitat. D'aquesta forma, els toros i el flamenc segueixen ocupant el centre de l'estereotip nord-americà sobre Espanya, fins i tot entre els sectors més formats i econòmicament ben posicionats, i el 14 per cent dels enquestats pensa automàticament en corrides en sentir la paraula Espanya.

No obstant això, s'ha estès una altra imatge, la d'un país menys "diferent" que altres occidentals amb una economia encara no forta, però sí puixant i dinàmica. De fet, les empreses nord-americanes amb seus a Espanya valoren positivament la qualitat dels serveis bancaris, el compliment dels contractes entre empreses i el nivell educatiu de les persones.

Políticament no hi ha una imatge dolenta. Així, l'estudi subratlla que malgrat que després de la retirada de les tropes espanyoles de l'Iraq la "llegenda negra" va tornar a planejar -alguns entenien que s'havia claudicat davant els terroristes-, la valoració de José Luis Rodríguez Zapatero és lleugerament superior a la de José María Aznar (5,9 enfront del 5,5), i es considera Espanya com "un país amic".

Respecte a espanyols famosos, només un 9 per cent dels nord-americans diuen no haver sentit parlar de Penélope Cruz, un 25 per cent diuen el mateix Plácido Domingo, un 51 per cent de Miguel de Cervantes i un 62 per cent de Pau Gasol.

Finalment, els partidaris d'Obama valoren millor el país, diuen tenir interès per saber més sobre ell i en un gran percentatge afirmen que després de la retirada de les tropes d'Iraq, la seva imatge d'Espanya va millorar.