L'Ajuntament de Girona va ser ahir l'escenari, com en tantes altres ocasions, d'un casament: però la diferència és que en aquesta ocasió, era múltiple. I la poligàmia en aquest cas estava permesa, perquè l'enllaç segellava el compromís del Festival Internacional de Teatre Amateur de les Comarques de Girona, el Fitag, i dels seus participants amb un consistori que per primera vegada en les dotze edicions del festival va obrir les portes a les companyies assistents en un acte oficial de benvinguda.

Va ser el mateix director del certamen, Martí Peraferrer, qui va apuntar que la rebuda servia "per formalitzar el casament". A ell hi van assistir com a convidats i protagonistes els membres de les companyies Microbis (Romania), del Sun Group for the Arts (Líbia) o del del Creation Group egipci, entre d'altres; de la resta de l'Estat espanyol s'hi van poder veure, per exemple, els integrants sevillans de la Compañía Milagros, o els madrilenys Otroteatro que han portat al Fitag la seva particular versió del clàssic L'avar, de Molière.

També cal fer una menció a part per al grup francès L'Albatros, encarregats de l'obra La castanhada, que en l'acte d'ahir van estar acompanyats per Elisabet Serra, la cònsol francesa a Girona.

Teatre, llenguatge universal

Per tal de donar la benvinguda a tan multicultural delegació, l'alcalde de Girona va fer gala de poliglotisme i es va dirigir a la sala de plens en diversos idiomes. Precisament, Puigdemont va fer referència a "la diversitat cultural del festival, que no és més que un fidel reflex de la realitat que es viu a la nostra ciutat, on es parlen desenes de llengües i on cada any rebem centenars de nous ciutadans, provinents d'arreu del món". Per salvar aquestes barreres idiomàtiques, l'alcalde va apel·lar al "llenguatge universal del teatre" per unir a "un dels col·lectius més cosmopolites" arreu del món, el dels actors i actrius.

En aquest acte, Puigdemont va demanar als assistents que es deixin "sorprendre per la capacitat emocional de Girona", i com ja va fer en la representació inaugural celebrada al Teatre Municipal, també va fer una crida per tal que els participants del festival tornin a la ciutat: "Encara que siguin pocs dies els que passeu aquí", va apuntar, "espero que us n'endueu un record amable que us mogui a descobrir millor el que hagueu vist anunciat durant aquests dies". En aquest sentit, va picar l'ullet especialment als francesos de la sala, convidant-los a conèixer el sepulcre d'Ermessenda de Carcassona a la catedral gironina.

Després dels parlaments, es va lliurar a tots els assistents una guia de la ciutat en l'idioma escollit, per tal que els fos més fàcil descobrir aquests tresors: bé ara, o bé en aquesta tornada futura a la qual se'ls va emplaçar.