En paral·lel a la mostra de la Fundació Rafael Masó, el Col·legi d'Aparelladors de Girona també va inaugurar ahir a La Punxa una exposició dedicada a l'ex-libris. En aquest cas relacionats amb la construcció, Sant Jordi i altres temes d'artistes contemporanis catalans i del món. Estarà oberta cada dia, de 18 a 21 hores, fins al diumenge 1 de novembre. A partir del 3 de novembre i fins el 15 de desembre es oit visitar en el mateix horari però només els dimarts.

l'exposició «Art en el llibre: ex-libris del Modernisme i el Noucentisme» es pot visitar fins al 2 d'abril. Destaca la col·lecció de Fidel Aguilar, qui fou ajudant de Rafael Masó.Detall dels dos ex-libris creats per Masó (a dalt) i a baix dos originals de Josep Carner amb la creació estampada.

La Fundació Rafael Masó ha reunit en una exposició més de 300 ex-libris de l'època modernista i noucentista. Més enllà de ser una simple marca per fixar la propietat d'un llibre, en aquella època esdevingueren veritables obres d'art. De fet, hi havia creadors que en van fer alguns de grans mides perquè eren obres de col·leccionista. La mostra recupera tota la riquesa de l'època i reivindica que, a través d'aquestes marques de propietat, també es reflectia l'amor als llibres i la lectura. Entre les peces destacades hi ha l'ex-libris que el mateix Masó va crear per a Josep Carner i també algunes obres originals del poeta on es veu estampada la creació de l'arquitecte.

L'exposició «Art en el llibre: ex-libris del Modernisme i el Noucentisme» estarà a la sala d'exposicions de la Casa Masó fins a l'abril del 2016. Es presenten més de 300 ex-libris originals de les dues èpoques, la majoria de col·leccions privades i públiques d'altres centres i un 10% estaven a les col·leccions de la Fundació Masó.

Segons el director de la fundació, Jordi Falgàs, la mostra reivindica la importància que els ex-libris van tenir en aquella època i com reflectien l'amor a la lectura i a les biblioteques particulars que tenien els que l'encarregaven. A més, va afegir que són un reflex de les corrents artístiques de l'època, ja que s'hi detecten trets del modernisme (en aquells més carregats d'elements) i també es pot comprovar com se simplifiquen amb l'arribada del noucentisme.

Falgàs també va relatar que la majoria dels ex-libris anaven enganxats a la part inferior de la primera pàgina dels llibres però també hi ha exemplars de grans dimensions. En aquests casos, eren encàrrecs que es feien a artistes o gravadors de l'època per convertir-se en obres de col·leccionista. A banda dels ex-libris originals, l'exposició també conserva alguns motlles amb els quals els artistes van elaborar cadascun dels exemplars.

Ex-libris destacats

Algunes obres destacades són la col·lecció d'ex-libris d'època noucentista de Fidel Aguilar, escultor que va col·laborar amb Masó en molts dels seus edificis. També dos ex-libris que el mateix Masó va fer per a dos escriptors de l'època: el poeta Josep Carner i l'escriptor Joan Alsina Melis. En el cas de Carner, a més, es mostren dos originals seus on es veu l'ex-libris (en aquest cas va estampat i no enganxat).

Falgàs va destacar també que a la col·lecció de Masó es conserven ex-libris d'altres artistes del moment i que això fa pensar que la Casa Masó era un «punt de confluència» d'escriptors i arquitectes. La mostra inclou dues obres d'un altre col·laborador destacat de l'arquitecte, el bisbalenc Joan B. Coromina, de qui la Fundació Rafael Masó aquest any ha pogut adquirir una important col·lecció de dibuixos, pintures i gravats.

Coincidint amb l'exposició i amb la col·laboració dels Amics de la Unesco de Girona, la Fundació programa activitats per acostar el món dels ex-libris a tots els públics.