Considera el polifacètic artista Carles Santos que avui, a diferència d'altres èpoques, «ja no té sentit cremar un piano», i, no obstant això, és la destrucció de l'instrument el punt de partida del seu nou espectacle, Patetisme il·lustrat, que estrenarà al Festival Temporada Alta aquest divendres, dia 13.

Acompanyat per l'actriu Mónica López, la percussionista Núria Andorrà i la ballarina Dory Sánchez, Santos va valorar molt positivament ahir en roda de premsa a Barcelona els assajos que han dut a terme els quatre en les últimes setmanes per ultimar aquest projecte, que es podrà veure entre el 19 de novembre i el 6 de desembre al Teatre Nacional de Catalunya (TNC).

«Aquí jo no faig res. Ni toco el piano, ni canto, ni parlo, ni res», va dir, i va afegir que de música n'hi ha la «justeta», amb prou feines dues peces, «molt tímides» dels anys setanta, amb «l'eco de les antigues cintes magnetofòniques».

Poc més va avançar d'aquest muntatge el músic de Vinaròs, però sí va dir que en algun moment de la representació rep «alguna agressió i provocació».

Per les seves paraules i les de les tres intèrprets que l'acompanyen, es dedueix que l'univers de Santos, sempre pròxim a la performance, extravagant, amb al·lusions sexuals, sempre provocatiu, sense oblidar l'humor, es tornarà a entreveure en aquesta obra.

Segons el seu parer, fins i tot en un entorn «il·lustrat» seran complicats d'entendre els primers deu minuts, «però llavors, en aquest punt, és molt important el riure, que pot ser perillós, si és vergonyant», i va concloure afirmant que «superat això, l'espectacle segueix sent patètic, però cadascú tindrà més claus per fer una lectura».

També va sostenir que no hi ha referències de tipus social, ni argument -va recordar que és vell i de l'escola del difunt poeta surrealista Joan Brossa-, però sí hi ha referències a la cultura i la música.

«L'obra pot semblar complicada -va dir-, però està a l'abast de qualsevol persona, fins i tot una nena de cinc anys, no obstant, està recomanada per a menors de 16 anys per algunes escenes.