El Museu d'Art de Girona exposa per primera vegada el conjunt de vitralls originals del segle XIV junt amb les taules de vitraller que van servir per a la realització d'alguns d'aquests. Les taules de vitraller, post de fusta que van servir de plantilla per a la creació d'un dels vitralls, es conserven des de fa temps al Museu d'Art, i són la raó per aplegar en la mostra "Vitralls: La llum de la catedral de Girona" el conjunt format per una selecció d'onze fragments de vitrall procedents de la Catedral de Girona i que daten del segle XIV. Fins ara el museu d'Art ja apropava l'art del vitrall als escolars que el visiten, que amb el suport de material didàctic es familiaritzen amb les eines, materials i tècnica del vitrall.

"Vitralls: la llum de la catedral de Girona" es podrà visitar fins al 22 de maig de 2016. Ha estat comissariada per Anna Santolària i es complementa amb un catàleg amb textos de l'especialista en l'art del vitrall Silvia Cañellas.

Les taules de vitraller són en dues posts de fusta en les quals es conserva el dibuix preparatori per a la realització d'un vitrall. Tot i que el procés de creació de vitralls el trobem documentat en diversos textos medievals, aquestes dues taules són l'únic testimoni material conservat a Europa. Els traços geomètrics que s'hi representen corresponen a dissenys preparatoris per als vitralls de l'absis de la catedral de Santa Maria de Girona, realitzats al segle XIV.

Els vitralls del presbiteri

El conjunt de fragments procedents del presbiteri de la Catedral de Girona formen part de la primera campanya d'envidrament, que devia culminar el 1348, en paral·lel a d'altres grans monuments catalans. Malgrat la mancança de perspectiva, són peces de caràcter expressionista que il·lustren les tècniques de creació de vitralls del moment a Catalunya. Una part d'aquestes formes geomètriques van ser realitzades amb les taules de vitrall que es conserven avui al Museu d'Arts de Girona.

Els vitralls de la girola

Els vitralls de la girola van ser executats a mitjans del segle XIV per Guillem de Letumgard. Les millores tècniques en l'aplicació del groc d'argent van permetre un detallisme més gran en les figures i, alhora, amb l'aplicació de la grisalla, la creació de volums que aportaven un realisme més pròxim als models de la miniatura típics del gòtic internacional.

L'exposició va ser inaugurada ahir al matí.