La Universitat de Girona (UdG) ha fet una aposta per la creació del que s'ha batejat com Campus Comunicació Social i Corporativa amb l'objectiu d'arribar a acords amb empreses i organitzacions especialitzades en comunicació i TIC (Tecnologies de la Informació i del Coneixement), per guanyar eficàcia comunicacional, així com també posar en marxa processos col·laboratius de R+D+I (Recerca, desenvolupament i innovació).

La paraula «campus» en aquest cas no defineix un espai físic amb facultats universitàries, com ho són els Campus Barri Vell o el Campus Montilivi, sinó que defineix les persones i la gestió que, des d'àmbits molts diversos, duen a terme per aconseguir un objectiu.

Lluís Costa, director científic del Campus Comunicació Social i Corporativa, posa el següent exemple: «Un sector econòmic bàsic beneficiari de l'activitat del Campus és el dels mitjans de comunicació en general. L'expertesa del Campus pot ajudar a estructurar, definir i elaborar de manera molt efectiva missatges i informacions adaptades a un món on els processos comunicatius s'han transformat substancialment, i on els tradicionals receptors han esdevinguts elements actius del procés».

Però l'objectiu és molt més ambiciós i també passa per al creació d'un «clúster» de recerca o agrupació dels grups de recerca de la UdG que manifestin el seu interès per participar al campus i aportar la seva experiència i coneixement.

Igualment, es treballa amb la idea que un conjunt d'empreses i institucions configurin la que s'ha anomenat «Agrupació Sectorial», que es relacionarà amb el campus d'acord amb alguna de les modalitats que ofereixi el seu programa.

Cal no confondre aquesta «Agrupació Sectorial» d'empreses i institucions amb el «Consell Assessor Sectorial», format per persones de prestigi en el sector, entre elles els directors dels principals diaris de Girona.

Segons Costa, el campus podrà prestar al teixit institucional i empresarial serveis per a l'elaboració de «programes de comunicació intercultural, responsabilitat social corporativa o assessorament en transparència informativa».

«En una línia més tecnològica del Campus, es treballa per tal de satisfer les necessitats generades en l'àmbit de les empreses relacionades; amb algunes d'aquestes empreses, susceptibles de signar-hi acords, com ara SmartGovs, Serveis Web o Iglésias Associats, ja s'hi manté una relació i contacte prou consistent», explica Costa.

«Així mateix també es posen en marxa processos col·laboratius d'R+D+I mixtos entre la UdG, empreses, institucions i organitzacions del tercer sector a mig i llarg termini, que donin lloc a diferents productes que responguin a les necessitats compartides o específiques», afegeix el director científic.

El Campus Comunicació vol ser, sempre en paraules del seu director científic, «un instrument de reflexió al voltant de la comunicació» i «un agent de reflexió en el procés d'implantació de les noves tecnologies en la comunicació local, amb esperit universal».

El nou campus serà l'organ encarregat d'aquella antiga aspiració de la UdG de «connectar el món amb la Universitat» aprofitant les «experteses del món acadèmic per posar-les al servei de la societat». Tot els que vulguin innovar en comunicació trobaran assessorament en el campus», assegura Costa.

Si la docència i la recerca eren tradicionalment la primera i segona funció encomanades a la Universitat, la tercera missió és la transmissió d'aquest coneixement a la societat i la quarta l'acció de proximitat que les universitats han d'exercir sobre el territori.