Una de les fotografies més famoses de Toni Riera, Pare i filla caminant, imatge icònica del moviment hippy dels anys 70, ha cobrat una nova vida en tres dimensions: una escultura de bronze que s'instal·larà al passeig marítim del barri de la Marina, a la ciutat d'Eivissa, i s'inaugurarà l'1 d'agost.

Es tracta d'una donació de Ricardo Urgell, propietari del grup Pachá, a la ciutat d'Eivissa amb l'objectiu de recordar i reconèixer l'esperit de llibertat de l'illa en aquells anys, explica Toni Riera, que ha treballat amb l'escultora gironina Ció Abellí per fer realitat la peça, que s'ha dissenyat a grandària natural. "Ricardo em va demanar que busqués una imatge que es pogués convertir en escultura, una cosa per recordar els hippies", relata Riera, que de seguida va pensar en la fotografia del pare i la nena.

Pare i filla caminant estarà instal·lada concretament a la cantonada dels carrers Lluís Tur i Palau amb Guillem de Montgrí. Riera bromeja amb la naturalesa d'Eivissa: "Ha de ser l'únic lloc del món en el qual hi ha un monument als corsaris i ara també un monument als hippies. A Eivissa, ni reis, ni presidents: hippies i pirates", compara Riera entre riures.

Abellí i Riera van realitzar els esbossos i estudis d'aquesta obra en fang, que després s'han convertit en una escultura a mida real de les dues figures en bronze. "És una interpretació tridimensional de la foto", descriu Riera, que ha supervisat tot el procés d'execució i la fosa en bronze, realitzada per Barberí, una empresa familiar amb més de 450 anys d'experiència en l'art de la forja dels metalls, situada a Girona, concretament a Riudellots de la Selva.

Riera va trobar Ció Abellí després d'una intensa cerca, "gairebé un càsting", descriu, entre escultors que li van recomanar i que ell mateix va descobrir durant el procés. La primera aproximació d'aquest fotògraf a l'escultura ha estat tan intensa que s'ha embarcat en la creació, ja per compte propi, d'una peça basada en una altra de les seves fotos, i que es mostrarà al públic per primera vegada el proper 2 d'agost. "Es tracta d'un bust que presentaré en bronze i que també faré en basalt i fusta de caoba", descriu amb entusiasme. Per fer aquestes peces també ha comptat també amb el treball d'Abellí.

Àmsterdam, 1972

La fotografia original no va ser presa a Eivissa, com molta gent pensa, "sinó que va ser a Àmsterdam el 1972", recorda Riera, que apunta a més que va ser un dels primers, si no el primer rodet que va tirar amb una Nikon professional recentment estrenada. "D'aquí va sortir una de les fotos que més gent reconeix de mi, és curiós", reflexiona.

En aquesta s'hi veu un home, amb una marcada estètica hippy, acompanyat per la seva filla, que Pachá va convertir en icona quan va usar-la en els seus cartells i altres estampacions. "Es tracta de l'actor Sandy van der Limitin amb la seva filla Radha que, 38 anys després d'haver-se pres aquesta imatge, es va reconèixer a si mateixa en una visita a Pachá, quan es va veure en el pòster", explica el fotògraf.

Per a Riera, el fet que la imatge no es prengués a Eivissa no li resta valor com a símbol d'una època. És més, subratlla que una de les característiques del moviment hippy és la universalitat. En aquest sentit, l'escultura estarà situada sobre un pedestal amb forma de mapamundi "amb una planxa amb els noms dels llocs més emblemàtics del moviment hippy: Sant Francisco, Eivissa, Àmsterdam, Katmandú i Goa", avança el fotògraf. El conjunt, sumant el pedestal, té unes sis tones de pes.

Tres dies són quatre mesos

Toni Riera (Barcelona, 1950) va arribar a Eivissa el 1973 per quedar-se tres dies que es van convertir en quatre mesos. Va començar llavors una història d'amor de més de quaranta anys amb l'illa. Riera és el responsable que la imatge de les cireres associades a la discoteca sigui reconeguda internacionalment, emprant la fruita com a símbol de sensualitat acompanyada de models espectaculars.