Mercadona ha tornat a esquivar la crisi de consum que assota a l'economia espanyola després d'aconseguir un augment de la seva facturació del 4%, fins a assolir els 19.812 milions d'euros durant el 2013, així com millorar el benefici net fins als 515 milions, un 1% més. "Mercadona va bé", assegurava ahir el president de la companyia capdavantera del sector de la distribució, Juan Roig, obstinat ara a "reinventar-se per ser més botiguers", incrementar la productivitat i créixer en el negoci dels productes frescos.

Els resultats de l'exercici presentats pel propietari del grup familiar -encara que augmenten menys que l'any passat- no deixen lloc a dubtes sobre la meteòrica trajectòria de l'imperi de la distribució. Aquest exercici invertirà 700 milions destinats sobretot a l'obertura de 61 noves botigues (ja compta amb 1.467 establiments), la reforma de supermercats i continuar amb la construcció del centre logístic d'Abrera (Barcelona). Per primera vegada, no preveu crear ocupació neta el 2014, ja que la seva plantilla es "mantindrà" en 74.000 empleats.

Mentre altres firmes del sector alenteixen la seva expansió comercial a Espanya a causa de l'estancament del consum, Mercadona continuarà creixent en la major part de les autonomies. A final d'any obrirà la primera botiga del País Basc, a Vitòria. Això sí, la internacionalització es manté "parada" i sense data clara de desembarcament en països europeus, tal com preveia fa un lustre. Roig considera prioritari engegar en la companyia que governa, durant els propers sis anys, una cadena agroalimentària sostenible que implica entre altres objectius millorar la rendibilitat dels seus proveïdors (inclosos els agricultors, pescadors i ramaders).

Productivitat

En l'àmbit laboral, Mercadona ha aconseguit millorar un 6% la productivitat dels seus empleats. Dins de la seva política de retribució variable, vinculada a la consecució de resultats, ha decidit repartir més de 257 milions d'euros en concepte de prima per objectius (fet que suposa abonar dues pagues més als treballadors veterans i una, als que tenen menys de quatre anys d'antiguitat). El salari base del 80 % de la plantilla és de 1.400 euros nets al mes. "Per a nosaltres -va assegurar Roig- és un orgull, paguem un sou molt alt i exigim molt". I va advertir que "si no es crea més demanda, no va hi haurà més llocs de treball" malgrat obrir-se noves botigues. Roig també vol que les vendes de frescos "tirin de la companyia".

Respecte a 2014 el propietari de l'imperi familiar augura un any "difícil" perquè els competidors "es mouen molt". Amb tot, espera tancar l'exercici amb un creixement de vendes i beneficis del 3,5%. En ple procés de transformació de les seccions de forn, peixateria, carnisseria, fruita i verdura, ha format ja 21.000 treballadors després d'invertir 15 milions.

Catalunya

Mercadona ha finalitzat l'exercici amb 206 botigues a Catalunya, després d'obrir 26 supermercats durant el 2013, i amb una plantilla de 10.552 persones, després de crear 402 nous llocs de treball. A aquesta dada, cal sumar l'activitat dels 16 interproveïdors catalans de Mercadona (fabricants de les marques Hacendado, Bosque Verde, Deliplus i Compy), que donen feina a 4.476 persones, i de les més de 1.800 pimes catalanes o amb producció a Catalunya que compten amb més de 34.000 treballadors i treballadores, per poder proveir Mercadona de productes.

Entre els interproveïdors catalans de Mercadona hi ha les empreses gironines Embotits Monter, de Sant Jaume de Llierca, i l'envadora d'aigua Font Agudes. També cal destacar l'aposta de la companyia pel projecte de construcció d'un nou i innovador bloc logístic a Abrera que suposarà una inversió final de 300 milions d'euros, estarà dotat de la més alta tecnologia i començarà a donar servei el 2014.