La gran banca espanyola -Santander, BBVA, CaixaBank, Bankia, Sabadell i Banco Popular- va registrar un benefici net conjunt de 7.898 milions d'euros el primer semestre del 2015. Es tracta d'un 48% més que el mateix període de l'any anterior quan les principals entitats espanyoles van guanyar 5.389 milions d'euros. Aquesta diferència es deu a què el 2014, malgrat que la situació econòmica millorava i la tendència a la morositat baixava, el negoci a l'Estat continuava sent dèbil. Enguany, però, les menors provisions realitzades, així com la millora del negoci i les plusvàlues obtingudes per algunes entitats han permès gairebé doblar la facturació conjunta.

CaixaBank i BBVA van ser ahir els últims en fer públics els seus resultats. BBVA amb 2.759 milions d'euros de benefici -el segon del rànquing després del Santander- va més que duplicar els seus ?guanys respecte el primer semestre del 2014. Aquest fort increment és gràcies a les plusvàlues obtingudes per la venda de la seva participació en el banc xinès CNCB, la incorporació de CatalunyaBanc i el tipus de canvi.

El tercer lloc del rànquing estatal de beneficis correspon a CaixaBank, que ahir va donar a conèixer un benefici net de 708 milions d'euros, un 75% més que en el mateix període de l'any passat. L'entitat ha millorat els seus resultat tot i que al llarg d'aquest any ha registrar 257 milions de costos extraordinaris associats a la integració de Barclays Espanya, un procés que va culminar el mes de maig passat, i 284 milions més per l'extinció de 700 contractes a territoris amb excedent de personal. Una de les principals claus dels bons resultats és la reducció de la morositat, que se situa en una taxa del 9%, gairebé tres punts per sota de la mitjana.

Aposta pel mercat estatal

CaixaBank vol focalitzar el seu creixement al mercat espanyol i descarta, a dia d'avui, dur a terme adquisicions a l'estranger. «En aquests moments no ens plantegem operacions fora d'Espanya», va assegurar el conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar, que va recordar que l'actual pla estratègic del banc «incorpora només creixement orgànic» i que «hi ha moltíssimes coses a fer en aquest aspecte», centrant-se en el negoci a Espanya.

Això no vol dir, va assenyalar Gortázar, que CaixaBank no segueixi activa internacionalment amb l'objectiu de donar un bon servei als clients a l'estranger. És per això que l'entitat ha reforçat la seva presència en alguns països, com els Estats Units, on ha obert una oficina de representació a Nova York; al Regne Unit, on ha convertit la seva oficina en sucursal, o el Brasil, on té previst establir-se pròximament.