El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va exposar ahir al Grup de Peatges els detalls del sistema de vinyeta que pretén eliminar les barreres a totes les vies d'alta capacitat de Catalunya. Després d'una trobada durant el matí del Grup de Peatges, que va reunir administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris, Rull va afirmar que «el model actual és ineficient i desequilibrat en tots els ordres. Paguem més peatges que la resta de l'Estat, unes comarques paguen més que altres i els terminis de fi de les concessions no són homogenis». Davant d'això, el conseller va apostar per «una agenda modernitzadora» del finançament de les autopistes que acosti Catalunya als plantejaments de la UE. La vinyeta que proposa el Govern és un mecanisme de pagament temporal per ús que es desglossa en una tarifa plana d'entre 40 i 110 euros per als conductors residents i en una taxa per als forans.

La vinyeta la pagarien tots els vehicles i a canvi, podran utilitzar totes les autopistes de peatge. Està en estudi si els cotxes elèctrics no pagaran aquesta nova taxa, així com vehicles que facin pocs quilòmetres a l'any.

En roda de premsa, el conseller va explicar que l'Estat ha plantejat que la Generalitat no té dret a definir el seu propi model de peatges, però Rull creu que sí i vol que quan parlin amb el Ministeri de Foment no com Govern sinó «sobre la base d'un consens polític i social més ampli».

La proposta del Govern pretén crear un model de mobilitat intel·ligent, just i ambiental i econòmicament sostenible a través d'un sistema que ja funciona en bona part d'Europa, segons va explicar Rull, que va recordar que l'aplicació d'aquest sistema permetria alliberar més de 300 milions d'euros anuals que s'invertirien en la millora del transport públic i de la xarxa viària.

La Generalitat destina anualment uns 200 milions anuals a pagar peatges a l'ombra, 70 milions a manteniment de carreteres i 45 milions a bonificacions de peatges.

Entre les propostes del document lliurat ahir al grup de peatges destaquen les bonificacions del 100 % que tindria aquest sistema i que s'aplicarien a vehicles elèctrics i als quals realitzin pocs quilòmetres a l'any.

La Generalitat preveu tramitar la llei durant l'any 2018 perquè entri en vigor l'1 de gener de 2019.

Amb la vinyeta, tots els vehicles podran utilitzar totes les autopistes de peatge amb una tarifa que podria situar-se entre els 40 i els 110 euros anuals.

Per als vehicles de pas per Catalunya, es planteja una vinyeta que es podrà comprar per setmanes, mesos i també anual.

El Grup de peatges està format pel Govern, administracions locals, concessionàries, entitats civils, sindicats, patronals i grups parlamentaris, i Rull es va mostrar convençut que hi «haurà un acord», encara que potser s'hagin de fer algunes modificacions respecte al punt de partida.

Un model desequilibrat

El conseller va explicar que el model actual és «ineficient i desequilibrat», entre altres coses, perquè Catalunya paga molt més peatges que la resta de l'Estat -també dins de Catalunya hi ha comarques que paguen més que altres-, els terminis en els quals s'acaben les concessions no són homogenis i hi ha un pes important de peatges a l'ombra.

La reunió d'ahir és «un punt de partida» en el qual el Govern va lliurar als participants un document de 10 punts que hagi elaborat després d'haver parlat «amb tothom».

Aquests 10 punts recullen que l'objectiu és un model harmònic, just, equitatiu i sostenible per tenir una Catalunya sense barreres, disposar d'un model homologat amb la UE, amb un ús finalista dels ingressos per alliberar recursos per a una mobilitat més sostenible i un model senzill que «no hipotequi decisions futures».

Segons el conseller, l'aplicació de la vinyeta comporta una sèrie de beneficis econòmics, socials i mediambientals, gràcies a la reducció de la congestió, d'emissions, de temps de viatges o d'accidents al traslladar a les vies d'alta capacitat vehicles d'altres vies secundàries, la qual cosa suposaria un estalvi de 160 milions d'euros anuals al sistema.

En termes econòmics d'inversió en obres públiques, el sistema de la vinyeta és «anticíclic», perquè independentment de si hi ha crisi o no s'articula un sistema pel qual mantenen la capacitat de seguir invertint en les infraestructures.

Preguntat sobre si aquest sistema seria més fàcil d'implantar en una Catalunya independent, Rull va dir que sí, perquè llavors la Generalitat ho decidiria tot, però que si «el poble de Catalunya decidís seguir dins de l'Estat», la proposta és formulable si hi ha voluntat de modernització.

El grup de peatges es tornarà a reunir a la primera o segona setmana d'octubre per seguir treballant en aquesta proposta.

A Catalunya, hi ha 1.719 quilòmetres de vies d'altes prestacions, de les que 676, un 39 %, són de peatge explícit; 346, el 20 %, de peatge a l'ombra, i 697, 41 %, són vies no concesionades.

Gairebé la meitat de la xarxa (46 %) és de titularitat de la Generalitat i la resta (54 % ) és de l'Estat i, entre 2019 i 2021 finalitzen les concessions de les principals vies de peatges explícites de Catalunya.