La Direcció General de Trànsit (DGT) proposa en l'esborrany del futur Reglament General de Circulació autoritzar a les motocicletes a circular pel voral si el trànsit està parat per congestió en els carrils de la via i sempre que no superin els 30 quilòmetres per hora i "extremin la precaució".

Aquesta és una de les principals novetats del text del futur Reglament de Circulació, l'aprovació del qual ha quedat de moment paralitzada a l'espera de la formació del nou Govern que surti de les urnes el pròxim 20 de novembre.

A més de circular pel voral en cas d'embús, el reglament permetrà als conductors de motocicletes, ciclomotors i bicicletes "zigzaguejar" entre la resta dels vehicles aturats en un semàfor o intersecció circulant "amb precaució" entre ells, per situar-se davant d'aquests vehicles en la línia de detenció.

Pràctica habitual

Es tracta d'una pràctica habitual en el trànsit diari, però que no estava contemplada en la normativa i que respon també a les noves "línies de detenció avançada", reservades per als vehicles de dues rodes i que han començat a pintar-se als carrers de moltes ciutats espanyoles.

El futur reglament, que passarà a anomenar-se "Reglament General de Circulació Urbana i Interurbana", conté un apartat específic per a les bicicletes que, entre d'altres novetats, autoritza els ciclistes a circular pel centre de la calçada en aquelles vies amb un límit màxim de velocitat de 50 quilòmetres per hora.

En la resta de les vies hauran d'anar pel voral de la seva dreta, si és transitable i, si no ho fos o no existís voral, al més a prop possible de l'extrem de la calçada.

Així mateix, es permet als ciclistes circular en posició paral·lela, en columna de dos, i acostant-se el màxim possible a l'extrem dret de la via.

Les bicicletes podran avançar i excedir a altres vehicles per la dreta o per l'esquerra, segons sigui més convenient per a la seva seguretat.

L'esborrany de treball del futur reglament de trànsit autoritza el trànsit de bicicletes per les voreres de més de tres metres d'ample quan la densitat de vianants ho permeti i sempre a una distància mínima d'un metro de la façana dels edificis.

En tot cas, els vianants que circulin per la vorera tindran la prioritat sobre els ciclistes. S'autoritza també l'ús de remolcs de bicicletes degudament homologats i s'obliga als ciclistes a portar casc igualment homologat o certificat, així com peces reflectores quan circulin per vies interurbanes.

En el capítol d'exempcions, el reglament que s'està ultimant contempla una reivindicació històrica del gremi del taxi i que ja s'estava aplicant: permetre que els nens viatgin sense un seient especial, sempre que el taxi circuli en trànsit urbà o en àrees urbanes de grans ciutats.