El 24% dels joves espanyols d'entre 15 i 29 anys ni estudiava ni treballava -"ni-ni" durant els primers anys de la crisi. Aquesta dada situa Espanya en la cinquena taxa més alta entre els 33 països que formen part de l'OCDE (Organizació per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic), on la mitjana és del 16% .

Entre 2008 i 2010, les persones en aquesta situació van augmentar en set punts a Espanya. El què suposa la tercera pujada més elevada després d'Irlanda i Estònia, mentre que a l'OCDE en canvi només va créixer 2,1 punts, segons l'informe fet públic per aquest organització titulat Panorama de l'Educació 2012.

L'estudi, presentat ahir, indica que la crisi s'ha acarnissat més durant aquest període amb els qui menys formació tenien. I és que taxa d'atur va arribar al 25% entre els quals només havien acabat l'educació obligatòria o ni tan sols hi havien arribat. Són 15 punts de diferència amb els titulats de Formació Professional (FP) superior i universitaris, que a penes superaven el 10%, si bé la desocupació pràcticament s'ha duplicat per a tots els nivells de formació.

Segons l'informe, "l'educació és una bona assegurança contra la desocupació" i més alts són els ingressos i menor la diferència salarial de gènere quan es treballa en llocs de treball de formació més alta. Per contra i com dada positiva, Espanya ha reduït en deu anys (2000-2010) la població adulta que no passava de l'educació obligatòria -del 62 al 47%-, encara que continua allunyada de l'OCDE (26%) i la UE-21 (24%).

Un altre dels dèficits és el de graduats en FP mitjana i estudis similars, que ha augmentat fins al 28%, encara que són el 38% en l'OCDE i el 44% de la Unió Europea dels 21. Segons la secretària d'Estat d'Educació, FP i Universitats, Montserrat Gomendio, el Ministeri s'ha marcat superar aquesta deficiència. No obstant això, segueix Espanya per davant en titulats superiors d'FP superior i d'Universitat amb una mitjana del 31%, lleugerament més que les mitges internacionals.

Rajoy ho veu "lamentable"

El president del Govern espanyol Mariano Rajoy per la seva banda va reconèixer ahir que l'informe de l'OCDE reflecteix una xifres "certament lamentables" sobre la situació dels joves a Espanya i va recalcar que la seva solució passa per la formació i una política econòmica que generi activitat. I va reiterar que la intenció del Govern de presentar, en aquest període de sessions, una reforma de la llei de qualitat de l'ensenyament.

La Secretària socialista d'Educació i Cultura, Mar Villafranca per la seva banda en un comunicat va destacar que "no cal fer grans equacions per adonar-se que, si el Ministeri d'Educació pretén portar el pressupost dedicat a educació al 3,9% del PIB que ens situarà a la cua de l'OCDE i la pròpia Europa".

Per part d'associacions de pares després de veure l'informe van defensar una "profunda reflexió" sobre el sistema educatiu davant l'alt percentatge de ni-nis.En aquest sentit, el president de la Confederació Catòlica de Pares d'Alumnes (CONCAPA), Luis Carbonel, va atribuir l'alt percentatge de ni-nis a la "falta d'expectatives laborals i la deficient formació educativa que ofereix Espanya".

I des de la Confederació de Famílies i Pares d'Alumnes (COFAPA) es va demanar "una profunda i serena reflexió sobre el sistema educatiu".

El curs escolar comença amb protestes contra les retallades en educació tots els dimecres des d'avui i fins al 15 d'octubre i 80.000 professors menys a l'escola pública, fet que suposa "una autèntica barbaritat" segons els sindicats. Els sindicats no descarten convocar vaga general en el sector. Ahir van presentar les mobilitzacions en defensa de l'ensenyament públic i per rebutjar les retallades en el sector.