José Espartero, Cap de Vendes i Màrqueting de Ryanair a Espanya i Portugal, va ser reclutat per Ryanair l’octubre de 2014, en un moment de «plena expansió, de canvi de producte i de millora en l’atenció al client». Ara, diu, l’activitat «és molt, molt, molt intensa», perquè «som una companyia que creix contínuament; anunciem una nova ruta cada dia».

Ja fa quinze anys que operen a Girona. Quin balanç en fan?

Des que vam començar les operacions a Girona ens va molt bé. Som l’única companyia que és present a l’aeroport tot l’any. Des de llavors [2002] hem transportat pràcticament 41 milions de passatgers [dels prop de 70 que han passat per Vilobí]. Fa uns anys hi havia molt més trànsit perquè Girona era l’únic aeroport català des d’on volàvem, però des que som al Prat i a Reus les estadístiques es van equilibrant. Ara estem en 1,4 milions de passatgers, que és una xifra que està on toca en el conjunt del nostre sistema d’operacions a Catalunya.

El 2002 Ryanair aposta per Girona amb la idea oculta d’aterrar al Prat?

Comencem a Girona seguint la norma número u de l’estratègia de Ryanair de llavors, que passava per oferir aeroports alternatius que ens permetessin una reducció dels costos. A Girona aquest factor era i és interessant, i és clau per continuar oferint les tarifes més econòmiques. Barcelona té un gran atractiu, és una ciutat de moda des dels Jocs Olímpics del 92, però Girona també té els seus actius.

Són diferents els clients d’un i altre aeroport?

Sí: a Barcelona la gent hi fa escapades de pocs dies; a Reus, en canvi, s’imposen les vacances familiars i les visites a Port Aventura, mentre que Girona té la platja i la natura. Aquí, el perfil del client és més aviat alemany i dels països emergents de l’Est, on hi ha un potencial de creixement per al turisme. I això es complementa amb les altres destinacions que oferim a Catalunya, més centrades en el mercat britànic.

Sense aeroports petits Ryanair no seria el que és ara?

Quan Ryanair va començar a desenvolupar el model low cost a Europa els aeroports petits interessaven per una política de contenció de costos. Eren més econòmics i això va ser clau per al nostre creixement. Ara tenim una dimensió de companyia més gran que ens permet ser també als aeroports principals. Volem a 200 aeroports, dels quals més de la meitat són principals.

L’aposta pel Prat compromet Girona?

No. A Girona hi ha un compromís de Ryanair des del 2002. Fa quinze anys que som aquí, amb el 90% de la quota de mercat. Això és la garantia i la prova del compromís de Ryanair amb Girona. És cert que hi va haver un transvasament al Prat a partir del 2010, però ara tenim aeroports complementaris. Anirem creixent a poc a poc.

Girona es ven bé per la Costa Brava?

Sí, el producte turístic és el punt fort, juntament amb la gastronomia, el sol i l’estil de vida. Per això oferim rutes internacionals.