La crisi econòmica afecta als Ajuntaments i això es nota en els programes d'actes. La Festa Major de Blanes d'enguany ha patit una reducció del 53,3% del pressupost respecte l'any passat. A més, el 42è Concurs de Focs d'Artifici de la Costa Brava ha passat del celebrar-se durant sis dies als quatre d'enguany. El context actual fa que els recursos econòmics hagin disminuït. "S'han trencat el cap per buscar noves maneres de trobar recursos per fer les festes", va dir l'alcalde Josep Marigó (PSC) tot reconeixent la tasca de la regidoria de Cultura i Festes, encapçalada per Lara Torres. La regidora ha hagut d'elaborar una programació "més tradicional, sense grups coneguts, amb músics blanencs i amb idees originals en els temps que estem". El pressupost de la Festa Major 2012 s'ha reduït un 53,3% respecte l'any passat. Així, doncs, enguany, el cost de la Festa Major és de 42.000 euros mentre que l'any passat va ser d'uns 90.000 euros, segons va informar Torres ahir en roda de premsa.

Per a l'Ajuntament, els actes de la Festa Major suposen una despesa de 29.000 euros. Els 13.000 euros que falten per quadrar el pressupost provenen d'ingressos a través d'empreses patrocinadores. El consistori també ha pogut reduir el pressupost gràcies a l'ajuda de col·laboradors i diverses entitats.

El 42è Concurs de Focs d'Artifici també ha estat una víctima més de la reducció de pressupost. Aquest any hi ha una partida dedicada als focs que ronda els 100.000 euros. L'Ajuntament de Blanes donarà a cada una de les quatre empreses pirotècniques 19.000 euros, 2.000 menys que l'any passat. A més, el premi al millor espectacle pirotècnic passa dels 8.000 als 6.000 euros.

Segons Marigó, "la voluntat de l'Ajuntament és que el concurs de focs segueixi sent un referent. Baixar de quatre dies és delicat i hem trobat un equilibri bo". "Hem de ser austers i meticulosos amb la despesa", va afegir. L'alcalde també va explicar que el concurs segueix sent "un punt de mira per les empreses de pirotècnia". L'organització va afirmar que fins a 13 empreses han trucat a la porta de l'Ajuntament per participar al concurs. S'ha de tenir en compte, però, que l'altra concurs de pirotècnia a Catalunya (el de les festes de Santa Tecla de Tarragona) s'ha suprimit.

L'alcalde va destacar la importància del concurs de focs dins els actes de la Festa Major "per la seva vessant històrica, cultural i econòmica". Marigó també va dir que les festes de la vila suposen "un fet econòmic de la població i serveix per atraure persones. És bo pels que tenen un negoci i la popularitat es transforma en llocs de treball".

Com a novetat i seguint la línia de buscar nous recursos, a l'empresa premiada se l'hi adjudica el castell de focs de les fires de Sant Narcís de Girona, valorat en 12.500 euros. Una nova iniciativa que s'estrena aquest any és la incorporació "d'una línia d'autobús des del centre de Blanes fins a Mas Florit. L'intenció és que les persones que viuen en barris allunyats puguin gaudir dels focs", va dir l'alcalde. El bus sortirà a mitjanit de la rodona del Mercat i passarà per Anselm Clavé, Cala Guidó, Mas Cremat i Mas Florit.

Escenari Jove al Passeig de Mar

Un dels canvis significatius que ha provocat la crisi econòmica ha estat la supressió de la zona de Barraques, on se celebraven concerts pels més joves i les entitats del poble hi posaven una barra. Aquesta zona suposava per l'Ajuntament una despesa de 60.000 euros.

Amb la intenció de seguir oferint activitats pel públic jove, el consistori ha decidit crear un Escenari Jove, ubicat al Passeig de Mar. En aquest espai es viuran cinc nits de concerts (amb actuacions de grups blanencs com Isaac Ulam, Wantum i Kontra-Band) i hi haurà una sola barra per consumicions.

Els altres espais programats per dur-hi a terme activitats són l'Escenari de Festa Major, situat a la Plaça dels Dies Feiners, i l'anomenat Tercer Escenari. Aquest està compost per diverses ubicacions que allotjaran activitats organitzades per tres entitats culturals: l'Esbart Dansaire Joaquim Ruyra, la Casa d'Andalusia de Blanes i l'Associació d'Uruguaians de Blanes.

L'organització dels actes ha anat a càrrec d'una nova Comissió d'Activitats de la Festa Major promoguda per l'Àrea de Cultura i Festes, que fomenta la participació de la gent i de les entitats.